مقالات

بتن با دوام بالا و مزایای استفاده از آن

Self-Compacting-Concrete

بتن با دوام بالا نوعی از بتن میباشد که علاوه بر مقاومت از سختی بسیار بالایی برخوردار است . ترکیبات این نوع بتن ها متفاوت است , تا بتواند تردی و شکنندگی در بتن ها را کم و مقاومت و دوام آن را بالا ببرد . در ادامه این مقاله با ما همراه باشید . ( عمودگستر)

 اخیرا با بررسی دوام سازه های بتنی مسلح بویژه در مناطق خورنده و سخت به این مسئله رسیدند که مقاومت به تنهایی نمی تواند جوابگوی کلیه خواص مربوط به بتن بخصوص دوام آن باشد و لازم است در طول مدت بهره دهی ، پایایی و دوام آن نیز مد نظر قرار گیرد. از آنجا که در کاربرد بتن های با مقاومت بالا گاه مقادیر بالایی سیمان , بیش از ۴۰۰ کیلوگرم مصرف می شد علاوه بر گرانی این بتن ترک هایی نیز حین ساخت به دلیل جمع شدگی پلاستیکی و ناشی از خشک شدن بیشتر این بتن ها و نیز ترک های حرارتی بوجود آمد.

مطالب خواندنی :انواع مختلف رنگ ساختمانی !

همچنین با افزایش این مقاومت تردی و شکنندگی بتن نیز افزایش یافت در حال حاضر با اضافه نمودن مواد پوزولانی همچون خاکستر بادی، سرباره کوره های آهن گدازی، خاکستر پوسته برنج و بالاخره پوزولان های طبیعی و تغییرات در طرح اختلاط می توان به بتن هایی دست یافت که بدون تغییر قابل ملاحظه در مقاومت، آنها از نقطه نظر دوام به بتن هایی با دوام بالا باشند .

416 بتن با دوام بالا و مزایای استفاده از آن

 

ساختمانهاي بتني
ساختمان بتني ساختماني است که براي اسکلت اصلي آن از بتن آرمه (سيمان، شن، ما سه و فولاد به صورت ساده يا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمانهاي بتني سقفها بوسيله تاوه (دالهاي بتني) پوشيده مي‌شود. و يا از سقفهاي تيرچه و بلوک و يا ساير سقفهاي پيش ساخته استفاده مي‌گردد. و براي ديوارهاي جداکننده (پارتيشن) ممکن است ازانواع آجر مانند سفال تيغه‌اي، آجر ماشيني سوراخ دار آجر معمولي کوره و يا تيغه گچي و يا چوب استفاده شود ممکن است از ديوارهاي بتن آرمه نيز استفاده شود. به هر حال اولين نوع ساختمان شاه تيرها و ستونها از بتن آرمه ساخته مي‌شود.

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

نوشته های مشابه