مقالات

آشنایی با داربست و انواع مختلف آن؟(بخش دوم)

آشنایی با داربست و انواع مختلف آن

داربست های فلزی انواع مختلفی دارند که هر کدام در مکانها و پروژه های خاص مورد استفاده قرار میگیرد . داربست ها خود نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از این اجزاء برای استحکام و حفظ تعادل و ساختار داربست بسیار حیاطی میباشد. در این مقاله اجزای تشکیل دهنده یک داربست فلزی را معرفی خواهیم کرد با ما همراه باشید.(عمودگستر)

برپاسازی داربست

داربست ها همانند هر تجهیزات ساختمانی، انواع مختلفی داشته و هر کدام نیز کاربری مخصوص خود را دارا می باشند. در حقیقت داربست ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که پیش از برپاسازی آن ها، بایستی با این اجرا آشنایی کامل داشت.

b55e3f4436aa8a25fe7c4df6dc6db19a آشنایی با داربست و انواع مختلف آن؟(بخش دوم)

اجزای داربست ها

۱- ستون داربست

ستون داربست عبارت است از لوله قائمی که تکیه گاه عمودی داربست را تشکیل می دهد. این لوله در واقع منتقل کننده بار داربست به زمین بوده و می بایست آن را به صورت قائم یا کمی متمایل به ساختمان نصب نمود. معمولا طول این لوله حدود ۶ متر بوده و به منظور اضافه کردن طول آنها از بست های برشی استفاده می کنند.

۲- لوله های سرتاسری افقی

لوله های افقی، داربست را به صورت طولی مهار می کنند. به همین جهت این لوله ها به عنوان ایجادکننده تکیه گاهی به صورت لوله های زیرتخته ای و دستگاه های افقی داربست عمل می نمایند. همان گونه که از نام این لوله پیداست، این لوله ها می بایست عمود بر ستون داربست نصب نمود.

۳- لوله های زیرتخته ای

لوله های افقی، لوله هایی هستند که در میان لوله های افقی سراسری و دیوار ساختمان نصب می گدند. این لوله ها به عنوان تکیه گاه تخته های سکو عمل می نمایند. در شکل زیر می توانید نمونه ای از لوله های زیرتخته ای را مشاهده نمایید:

۴- شمع مایل

شمع مایل لوله ای است که بر روی زمین و یا ساختمان مجاور قرار می گیرد. در شکل زیر می توانید نوعی شمع مایل را ببینید:

۵- لوله های مهار

این لوله ها، در حقیقت لوله هایی هستند که به صورت قطری در داربست نصب شده و از حرکت داربست جلوگیری می کنند. در شکل زیر مهار قطری نشان داده شده است:

۶- قید دیواره درگاهی

قید دیواره درگاهی، لوله ای است که در میان دو سطح یکپارچه همانند لغازهای درگاهی با دیواره های پنجره گوه کوبی می شود. در نتیجه داربست به ساختمان مهار خواهد شد.

۷- قید

ست، در حقیقت همان لوله ای است که داربست را به قید دیواره درگاهی با یک مهار محکم دیگر متصل می نماید.

۸- دستک های افقی داربست (لوله های عرضی)

لوله ای که در داربست در میان دو لوله افقی سرتاسری نصب می گردد را به نام دستک های افقی داربست می شناسند.

۹- میله شکاف دار اتصال

میله شکاف دار اتصال به منظور اتصال دو لوله به یکدیگر استفاده می شود. با این حال این نوع اتصال داخلی بوده و نسبت به بست بوشی استفاده وسیع تری دارد.

۱۰- پایه مهار

پایه مهار وسیله ای است که به منظور محکم نمودن قید دیوار درگاهی در میان دو لغاز مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۱- اتصالات جهت پل زیر سقف و غیره

اتصالی که به بخش انتهایی یا همان بالایی لوله های عمودی داربست نصب می گردد، وظیفه محم کردن داربست به پل های زیر سقف را دارد.

۱۲- بست پله ای داربست و صفحه پله

به جهت ایجاد پله داربست، ایجاد پلکان و هم چنین پاگرد در بدنه داربست و در نهایت کاهش خطر حوادث و دسترسی آسان تر، در کل ارتفاع پله ها را نصب می نمایند.

۱۳- پل

پل عبارت است از لوله ای افقی که بر روی لوله های زیر تخته ای محل یک پنجره تکیه دارد. پل ها خود تکیه گاه لوله های زیرتخته ای میانی را فراهم می سازند.

۱۴- بست راست گوشه

بست راست گوشه یا قائمه، نوعی از بست بود که ستون یک داربست را به لوله افقی سرتاسری داربست متصل می نماید. در شکل زیر می تونید شماتیک این نوع بست را ملاحظه فرمایید:

۱۵- بست لوله زیر تخته ای

این نوع بست ها، اتصالی غیر باربر بوده که به جهت متصل ساختن لوله زیرتخته ای یا دستک افقی داربست به لوله افقی سرتاسری استفاده می گردند. این نوع بست را می توانید در شکل زیر مشاهده فرمایید:

۱۶- بست گردان

بستی است که دو لوله را تحت زاویه مورد نظر به هم وصل می کند. از این بست برای اتصال یک مهار به ستون یا لوله افقی سرتاسری داربست استفاده می شود.

بست گردان

۱۷- بست بوشی

این نوع بست، اتصال دهنده ای است که سر لوله ها و در داخل آن ها قرار می گیرد. در نتیجه دو لوله سر به سر به یکدیگر متصل می شوند. در تصویر زیر می توانید بست بوشی را مشاهده کنید:

۱۸- بست خاردار

از بست خاردار به منظور اتصال دادن لوله های دو تکه استفاده می گردد. در شکل زیر می توانید این نوع بست را مشاهده نمایید.

۱۹- مهار انتهایی

مهارهای انتهایی بست هایی هستند که به بخش انتهایی لوله ها بسته شده و می توانید آن ها را در شکل زیر مشاهده فرمایید:

۲۰- صفحه زیرستون

صفحه زیرستون همان گونه که از نام آن پیدا است، صفحه ای است که در زیر ستون قرار گرفته و سطح اتکای آن حداقل ۰٫۲۲۵ متر مربع می باشد. علاوه بر این صفحه، صفحات دیگری نیز با پایه قابل تنظیم وجود دارند.

۲۱- پایه قابل تنظیم

پایه قابل تنظیم، به جداره داخلی پایین داربست اتصال یافته و به وسیله آن ارتفاع پایه داربست تنظیم می گردد.

۲۲- توپی های پلاستیکی

توپی های پلاستیکی، قطعاتی پلاستیکی هستند که شکل قارچی داشته و در انتهای لوله های داربست قرار داده می شوند. این امر سبب می شود که افرادی که با سر لوله ها برخورد می کنند محافظت گردند.

نکات اجرایی برپایی داربست ها

اجرای داربست امری بسیار مهم بوده و می بایست توسط افراد باتجربه صورت گیرد. اکثر نکاتی که می بایست در مورد داربست ها رعایت شوند، مربوط به دو مورد پایداری و ایمنی هستند. در بخش زیر برخی از این نکات را برای شما شرح می دهیم:

الف) ستون های داربست می بایست روی یک پایه محکم و ترجیحا روی صفحات زیرستون واقع گردند. به همین جهت هرگز نبایست از آجرهای آزاد و یا لایی استفاده نمود. در شکل زیر می توانید این مورد را ببینید:

ب) فاصله در میان لوله های زیرتخته ای به ضخامت تخته های مورد استفاده بستگی دارد.

ج) تخته های سکوی داربست می بایست به حالت کیپ با یکدیگر به صورت مسدود چیده شوند. هم چنین میزان هم پوشانی انتهای تخته های سکو روی لوله زیر تخته ای، نبایستی از چهاربرابر ضخامت آن ها بیشتر باشد. در شکل بالا این مورد نیز مشاهده می گردد.

د) حداقل میزان پهنا برای سکو تنها برای ایستادن در حود ۰٫۶۲۵ متر بوده و این میزان برای قرار داردن مصالح ۰٫۸۵ متر در نظر گرفته می شود.

ه) روی تمامی سکوها با ارتفاع بیش از دو متر، می بایست از تخته پنجه استفاده نمود. عمق این تخته ها باید در بالای سطح فوقانی سکو حداقل ۲۰۰ میلیمتر باشد.

آشنایی با داربست و انواع مختلف آن؟(بخش اول)

amoodgostar

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

نوشته های مشابه