مقالات

انواع بتن و افزودنی های آن؟

انواع بتن انواع بتن و افزودنی های آن

انواع بتن

بتن در انواع زیر تولید و برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد:

بتن معمولی

بتنی که در تولید آن از سیمان، آب و سنگدانه ها استفاده شود، بتن معمولی نام دارد. این بتن دارای مقاومت معمولی است که بین ۱۰ الی ۴۰ مگا پاسکال متفاوت می باشد. زمان گیرش بتن معمولی به عواملی نظیر عیار سیمان، وضعیت آب و هوایی و … بستگی دارد.

بتن سبک

سنگدانه هایی که در تولید بتن سبک مورد استفاده قرار می گیرند در مقایسه با بتن سنگین سبک تر هستند. مقاومت این نوع بتن از ۷ الی ۴۰ مگا پاسکال متغیر است.

بتن متخلخل

بتن متخلخل همانطور که از نامش پیداست دارای خلل و فرج است و می تواند آب و یا هوا را از روزنه های خود عبور دهد.

 

ساخت انواع بتن و سیمان آب بند انواع بتن و افزودنی های آن؟

بتن با مقاومت بالا چگونه است؟

این نوع بتن از مقاومت بالای ۴۰ مگا پاسکال برخوردار است و در تولید آن آب به نسبت سیمان کمتر استفاده می شود و کیفیت سنگدانه های مصرفی بالا می باشد. علاوه بر آن در تهیه بتن با مقاومت بالا از مواد افزودنی نیز استفاده می شود.

بتن هوادار

وارد کردن هوا درون بتن با استفاده از افزودنی های هوازا انجام می شود. میزان هوا در بتن های هوادار حدود ۳ تا ۶ درصد است.

بتن خود متراکم

بتن خود متراکم نیازی به ویبره ندارد زیرا هنگام بتن ریزی، در اثر نیروی وزن خود متراکم و سخت می شود. این بتن به اندازه کافی روان است و به تمام روزنه های موجود نفوذ می کند، از این رو نیازی به لرزش یا ویبراسیون ندارد.

بتن شاتکریت (پاششی)

بتن شاتکریت با استفاده از نازل های مخصوص در سطح مورد نظر پاشیده می شود. برای آگاهی از نحوه اجرای بتن شاتکریت می توانید به نوشته مربوط به آن در سایت ساختمانچی مراجعه نمائید.

بتن با عملکرد بالا

این بتن از مقاومتی حدود ۷۰ الی ۱۰۰ مگا پاسکال برخوردار است، از این رو دوام و پایداری آن فوق العاده می باشد. بتن با کارایی بالا به راحتی قابل جاگذاری است و گیرش آن سریع اتفاق می افتد. از جمله مزایای این بتن می توان به مواردی نظیر تراکم، سختی، مقاومت مکانیکی بالا، گرمای هیدراتاسیون، طول عمر و حجم ثابت اشاره نمود.

بتن آهکی

بتن آهکی همانطور که از نامش پیداست به جای سیمان در آن از آهک استفاده می شود. آهک ماده ای تجدیدپذیر است و از نظر زیست محیطی مضر نمی باشد. از بتن آهکی برای ساخت گنبدها و کف سازی استفاده می شود.

بتن پلیمری

در تولید بتن پلیمری به جای استفاده از سیمان از مواد پلیمری استفاده می شود. با استفاده از این مواد حجم حباب های درون بتن کاهش می یابد، از این رو با وجود سنگدانه ها فضای خالی در بتن به حدالقل می رسد و تراکم و چگالی آن بالا می رود.

بتن مسلح

بتن مسلح یا بتن آرمه به بتنی گفته می شود که با الیاف فیبری و یا میلگرد تقویت شده است. بتن آرمه این روزها به رایج ترین بتن در ساخت و ساز تبدیل شده زیرا به گونه ای تقویت شده که بارهای فشاری و کششی را می تواند تحمل کند. مهمترین عامل تعیین کننده استحکام بتن مسلح، چسبندگی بین بتن و تقویت کننده هاست. تقویت کننده های فولادی به شکل شبکه ای از میلگرد درون بتن قرار می گیرند.

بتن مسلح

بتن شیشه ای :

بتن شیشه ای  که به بتن لیتراکن نیز معروف است از شیشه های بازیافت شده تولید می شود. این بتن دکوراتیو است و زیبایی و دوام خاصی به سازه می بخشد. علاوه بر آن بتن شیشه ای عایق گرمایی محسوب می شود.

بتن شیشه ای

 

افزودنی های بتن

افزودنی هایی که به بتن اضافه می شوند منجر به تقویت برخی از خواص آن می شوند. این مواد می توانند مقاومت کششی بتن، سرعت گیرش، میزان کارایی و مقاومت آن  در برابر نفوذ آب را تحت تاثیر قرار دهند. افزودنی های بتن به دو دسته افزودنی های شیمیایی و افزودنی های معدنی دسته بندی می شوند که در ادامه به توضیح آن ها پرداخته ایم.

افزودنی های شیمیایی

این افزودنی ها به منظور ایجاد ویژگی ها و قابلیت های خاص در بتن به صورت مایع یا پودر مورد استفاده قرار می گیرند. انواع روان کننده ها، فوق روان کننده ها، زودگیرکننده ها، کندگیر کننده ها، هوازاها و رنگدانه ها جزء افزودنی های شیمیایی بتن هستند.

بخوانید!  کاربرد روان کننده های بتن

 روان کننده ها

روان کننده ها قرار گرفتن بتن در محل مورد نظر را آسان تر می کنند و کارایی آن را بالا می برند. این مواد مقاومت بتن را افزایش می دهند و می توان از آن ها به منظور کاهش آب مصرفی در مخلوط بتن استفاده کرد.

فوق روان کننده ها

فوق روان کننده ها کارایی بتن را به نسبت استفاده از روان کننده ها بالاتر می برند و خواص مضری برای بتن به همراه نخواهند داشت.

زودگیرکننده ها

زودگیرکننده ها خواص بتن را در آب و هوای سرد بهبود می بخشند و سرعت هیدراتاسیون سیمان را بالاتر می برند.

کندگیر کننده ها

کندگیر کننده ها منجر به کاهش سرعت هیدراتاسیون سیمان می شوند و برای کنترل کردن زمان گیرش بتن های حجیم در آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرند.

هوازاها

این مواد هنگام اختلاط، حباب های ریز ناپیوسته در بتن ایجاد می کنند و کارایی بتن را هنگام یخبندان بالا می برند. اصولاً از هوازاها در مخلوط هایی که سنگدانه های خشن یا سبک داشته و میزان سیمان و آب در آن ها کمتر است استفاده می شود. از این رو این نوع افزودنی ها در تولید بتن های سبک و حجیم کاربرد دارند. لازم به ذکر است که هوازاها پایداری بتن را بالا می برند.

رنگدانه ها

از رنگدانه ها برای تغییر رنگ بتن استفاده می شود.

افزودنی های معدنی

در حال حاضر به دلیل اهمیت توجه به محیط زیست، استفاده از مواد بازیافتی رواج یافته است. افزودنی های معدنی نه تنها هزینه های تولید بتن را کاهش می دهند بلکه به محیط زیست آسیب نمی رسانند. این افزودنی ها به شرح زیر می باشند:

خاکستر بادی

خاکستر بادی از جمله محصولات جانبی است که توسط نیروگاه های برقی که از زغال سنگ استفاده می کنند، حاصل می شود. خواص و ویژگی های این افزودنی به میزان زغال سنگ مصرفی بستگی دارد. خاکستر بادی جایگزین مناسبی برای سیمان پرتلند در تولید بتن است و خواص آن را بهبود می بخشد. تولید سیمان منجر به ایجاد گازهای گلخانه ای می شود، از این رو با استفاده از خاکستر بادی به جای سیمان می توان گام موثری در جهت حفظ محیط زیست برداشت.

خاکستر بادی

نانوفیبرهای کربنی

این افزودنی ها به منظور افزایش خواص بتن نظیر مقاومت فشاری و سلامت آن مورد استفاده قرار می گیرند. فیبرهای کربنی از مقاومت کششی و رسانایی بسیار بالایی برخوردار هستند، از این رو خواص الکتریکی و مکانیکی بتن را بالا می برند. این مواد با هدف یخ زدایی در بتن مورد استفاده قرار می گیرند و منجر به رسانا شدن بتن می شوند.

فوم سیلیکا

فوم سیلیکا محصولی از کوره های قوس الکتریکی است و هنگام تولید آلیاژهای سیلیکون و فروسیلیکون ایجاد می شود. ذرات این ماده در مقایسه با خاکستر بادی بسیار کوچکتر هستند. این ماده پایداری و مقاومت بتن را افزایش می دهد اما برای افزایش کارایی بتن نیاز به افزودنی های فوق روان کننده است.

فوم سیلیکا

سرباره آتشفشانی

سرباره آتشفشانی از خاصیت هیدرولیکی برخوردار است و به عنوان جایگزین بسیار مناسب برای سیمان پرتلند قابل استفاده است. این افزودنی محصول جانبی صنایع فولاد می باشد.

سرباره آتشفشانی

متاکائولین واکنش‌پذیر

از این ماده برای تولید بتن به رنگ روشن استفاده می شود. متاکائولین واکنش‌پذیر مقاومت بتن را بالا می برد و در جایی که ظاهر کار حائز اهمیت است، استفاده می شود.

 

عمود گستر تولید کننده و سازنده قالب های بتنی  و داربست

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

نوشته های مشابه