مقالات

سیمان نسوز چیست و کجا کاربرد دارد؟

سیمان-نسوز-چیست-و-کاربردهای-آن-کجاست

همانطور که میدانید سیمان یکی ار مصالح بسیار پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است . سیمان میتواند انواع مختلفی داشته باشد که ویژگی های متفاوتی از لحاظ سرعت در سخت شدن. شکل پذیری. مقاومت و غیره باهم داشته باشند که هر کدام از آنها در مکان خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از این نوع سیمان های خاص سیمان نسوز است که مقاومت بسیار بالایی در درجه حرارت های بالا از خود نشان می دهد. این سیمان خواص ماده نسوز را دارد و مقاومت آن در برابر خوردگی و فرسایش نیز بالا می باشد.

 

سیمان نسوز یا پر آلومین چیست؟

در سیمان نسوز که سیمان پرآلومین نیز نامیده می شود, ترکیبات آهک آلومینا جزء اصلی آن محسوب می شود. این سیمان از نظر ترکیبات شیمیایی شامل ترکیبی از اکسید کلسیم با اکسید سیلیسیوم, اکسید آلومینیوم, اکسید آهن و … می باشد.

سیمان نسوز در صورت ترکیب با آب و مجاورت با هوا سخت شده و مقاومت آن بالا می رود. دلیل این امر آلومینو سیلیکات کلسیم در سیمان است که بعد از ترکیب با آب هیدرات های آلومینات کلسیم ایجاد می کند و قابلیت سخت شدگی سیمان را تقویت می کند.

سیمان نسوز به مقدار خیلی کم به چسباننده هایی مانند سیمان پرتلند اضافه می شود تا سرعت گیرش آن را بالا ببرد. رنگ این سیمان از اکسید آهن موجود در آن ناشی می شود. اگر مقدار اکسید آهن سیمان بالا باشد رنگ آن قهوه ای تا خاکستری تیره است و اگر مقدار آن کم باشد رنگ سیمان از قهوه ای تا تا خاکستری روشن می باشد.

refractory cement 1 سیمان نسوز چیست و کجا کاربرد دارد؟ ویژگی های سیمان نسوز چیست؟

سیمان نسوز ویژگی ها بسیار عالی دارد که سبب شده این سیمان نسبت به دیگر سیمان ها بسیار متمایز باشد این ویژگی ها شامل:

  1. مدت زمان گیرش این سیمان مانند سیمان پرتلند معمولی است اما زودتر سخت می شود.
  2. بتن سیمان نسوز مقاومت مکانیکی خود را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و در برابر شوک حرارتی مقاوم است.
  3. سیمان نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد خورنده از قبیل آب های اسیدی و سولفاته و آب دریا دارد.
  4. بتنی که از سیمان نسوز ساخته می شود استحکام بسیار بالایی در برابر سایش و ضربه دارد, به همین دلیل از آن برای کفپوش سالن های صنعتی استفاده می شود.

مراحل تولید سیمان پرآلومین چیست؟

برای تولید این نوع سیمان، سنگ آهک را با میزان مساوی بوکسیت ترکیب می کنند, سپس موادی که دارای آهن و سیلیس هستند به آن اضافه کرده و مخلوط حاصل را در کوره حرارت می دهند. در این حالت تمام مواد اولیه ذوب شده از کوره خارج شده و در سینی ریخته و سرد می شوند.این مواد که به صورت ورقه های شیشه ای سرد شده اند وارد دستگاه خردکن شده و به قطعات کوچکی به نام کلینکر تبدیل می شوند. سپس کلینکر به آسیاب رفته و پودر می شود. نتیجه این فرآیند سیمان پر آلومین است که رنگی تیره دارد.

بتن سیمان نسوز چیست؟

بتنی که از این سیمان ساخته می شود با توجه به نوع سنگدانه های بتن و ترکیب سیمان خاصیت ضد حریق دارد. سیمان نسوز در هنگام سخت شدن هیدروکسید کلسیم ایجاد نمی کند به همین دلیل تا دمای ۱۹۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت از خود نشان می دهد. در صورت استفاده از بتن در دمای پایین مقدار سیمان نسوزی که به کار می رود تقریباً زیاد و حدود ۳۰ درصد وزنی است اما اگر بتن برای درجه حرارت بالا استفاده شود میزان سیمان کمتر و حدود ۱۰ درصد وزنی است.

بیشتربخوانید : بتن اکسپوز چیست؟

کاربرد سیمان نسوز چیست؟

کاربرد سیمان نسور بسیار وسیع و متنوع است برای نمونه از این نوع سیمان ببه دلیل وجود خاصیت ترمودینامیکی سبب شده تا به عنوان یک چسب عالی جهت محکم کردن آجرها  استفاده شود. بعصی از کار این سیمان عبارت است از:

  • تجهیزات زباله سوز
  • ساخت انواع دودکش
  • ساخت کف و دیواره کوره
  • ساخت کوره های تناوبی و تونلی
  • خشک کن و پیش گرم کوره های سیمان

سخن آخر:

فراموش نکنید که شما باید در هنگام ساخت و ساز شناخت کافی و درست درباره مصالح مختلف داشته باشید. در ساخت و ساز و آگاهی از کاربرد صحیح مصالح، به شما برای انتخاب بهترین ابزار و تجربه یک ساخت و ساز  موثرتر کمک می‌کند. شناخت فرق اسکافلد و داربست هم می‌تواند در این یاری‌تان کند. پس از آن‌که نیازهای عمرانی ساختمان را پیدا کردید و ابزار مناسب را برای برآورده ساختن این نیازها پیدا کردید، نوبت به یک خرید هوشمندانه می‌رسد.

برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند  قالب فلزی بتن، و جک سقفی و سایر محصولات فلزی مشابه، می‌توانید فروشگاه عمودگستر را انتخاب کنید. هم‌چنین برای دریافت مشاوره خرید و قیمت محصولات می‌توانید از پرسنل عمودگستر راهنمایی بگیرید.

3.9/5 - (9 امتیاز)

نوشته های مشابه