مقالات

مواد تشکیل دهنده بتن چیست ؟

مواد تشکیل دهنده بتن چیست
بتن را می‌توانید بعنوان یکی از مصالح اصلی و انکار ناپذیر مورد استفاده در ساخت و سازها نام برد که مصارف زیادی دارد.پیشینه استفاده از بتن بسیار طولانی است و اولین بار در حجم عظیم توسط رومیان باستان مورد استفاده قرار گرفت.بتن ماده ای ترکیبی است که در حالت عادی به صورت روان می باشد اما با گذشت زمان سخت شده و به جسمی مقاوم و محکم تبدیل می گردد. در این مقاله قصد داریم به انواع بتن و مواد تشکیل دهنده آن بپردازیم پس با عمودگستر همراه باشید.

بتن چیست؟


 بتن از نظر نوع موادی که در ساخت آن به کار رفته دارای انواع گوناکون است و با توجه به مکان و استحکام مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب نوع بتن بر اساس ویژگی هایی نظیر دوام، مقاومت گرمایی و شیمیایی، چگالی و کاربرد انجام می شود و برای سازه های مختلف نوع خاصی از بتن به کار می رود. در حال حاضر بتن نه تنها در مرحله سفت کاری ساختمان به صورت انواع بلوک بتنی، دال بتنی و … کاربرد دارد بلکه به عنوان متریالی مقاوم برای پوشش کف، دیوار و نمای خارجی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بتنی که برای نمای ساختمان انتخاب می شود بتن اکسپوز نام دارد و قیمت قالب فلزی بتن این نوع بتن کمی نسبت به بتن معمولی متفاوت است.
لازم به ذکر است که بتن به عنوان ماده ای قابل بازیافت مجدداً قابل استفاده برای مصارف گوناگون است. بتن بازیافتی در صنعت ساخت و ساز برای اجرای فونداسیون، در حوزه شهرسازی برای پوشش پیاده روها و در حوزه طراحی داخلی و محوطه سازی برای ساخت المان های دکوراتیو استفاده می شود. در صورت تمایل می توانید به نوشته  کاربرد بتن بازیافتی در صنعت ساختمان در سایت مراجعه نموده و اطلاعات بیشتری کسب نمائید.

انواع بتن

 

بیشتر بخوانید : سیمان نسوز چیست و کاربردهای آن کجاست ؟

مواد تشکیل دهنده بتن چیست؟

مواد تشکیل دهنده بتن دارای مواد مختلفی می‌باشد که سبب ایجاد ویژگی های مختلفی در بتن می شود اما به طور کلی مواد تشکیل دهنده بتن شامل:

  • سیمان
    سیمان مخلوطی  آسیاب شده از سنگ آهک و خاک رس به نسبت ۳به۱ است
  • سنگدانه ها

سنگدانه ها بیشترین سهم را در مخلوط بتن به خود اختصاص می دهند. آن ها شامل ماسه، شن درشت و سنگ های خرد شده نظیر خرده سنگ های گرانیت و یا آهک می باشند. حدود ۷۰ درصد مخلوط بتن را سنگدانه ها تشکیل می دهند، به همین دلیل نقش آن ها در بتن بسیار پر رنگ است.  میزان آب و سیمانی که برای تولید بتن نیاز است بر اساس اندازه سنگدانه ها تعیین می شود.
اگر در تهیه بتن از سنگدانه های بزرگ استفاده شود، برای پر کردن فضای بین آن ها سنگدانه های ریزتر به کار می رود، سپس برای چسباندن سنگدانه ها به یکدیگر ملات ریخته می شود. با انتخاب سنگدانه های که سایز متفاوت دارند می توان میزان استفاده از ملات را کاهش داد که این امر از نظر اقتصادی مقرون بصرفه بوده و منجر به کاهش قیمت بتن می گردد. در حال حاضر سنگدانه های بازیافتی که از تخریب، ساخت و ساز و یا حفاری حاصل می شوند در تولید بتن کاربرد دارند و به جایگزین مناسبی برای سنگدانه های طبیعی تبدیل شده اند.

  • آب

هنگامی که آب با سیمان ترکیب می شود فرآیندی به نام هیدراتاسیون رخ می دهد. این فرآیند شیمیایی باعث سفت و سخت شدن مخلوط بتن می گردد. مخلوط آب و سیمان حفره های بین سنگدانه ها را پر می کند و آن ها را به یکدیگر می چسباند. اگر میزان آب مصرفی نسبت به سیمان کمتر باشد، بتن پایدارتر می شود اما اگر این میزان بیشتر باشد، اسلامپ بتن افزایش می یابد.

 

 

مواد_مختلف_تشکیل_دهنده_بتن

بیشتربخوانید: بتن اسفنجی اتوکلاوی چیست؟

دلایل استفاده از بتن چیست؟

بتن یکی از رایج ترین و پر مصرف ترین مصالح در سراسر دنیا می باشد که قابلیت ها و مزایای منحصر بفرد آن، این ماده را به مقاوم ترین مصالح ساختمانی تبدیل نموده است. از جمله دلایلی که باعث شده بتن به عنوان متریالی پایدار در صنعت ساخت و ساز مطرح شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دوام و طول عمر بالا

در هنگام تولید و عمل آوری بتن با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان مقاومت مورد نظر از استانداردهای لازم تبعیت می شود. از این رو بتنی که با رعایت تمام اصول تولید می شود از دوام و پایداری بالا برخوردار است و سال ها بدون آنکه دچار عیب و ایراد شود به همان شکل اولیه باقی خواهد ماند. مقاومت بتن در برابر عوامل مختلف بسیار بالاست، از این رو می توان از استحکام و دوام آن اطمینان خاطر داشت. یکی از کاربردهای بتن استفاده از آن در اجرای دال بتنی است. دال بتنی نوعی سازه یکپارچه از بتن و فولاد است که برای ایجاد سقف و یا کف سازی کاربرد دارد. دوام و استحکام این سازه به دلیل استفاده از بتن در آن بسیار طولانی است.

  • قابلیت دسترسی آسان

موادی که برای تولید بتن مورد استفاده قرار می گیرند به راحتی قابل دسترسی هستند. برای مثال شن و ماسه که از اجزای اصلی تشکیل دهنده بتن هستند در تمام نقاط کشور وجود دارند. علاوه بر آن تهیه مواد اولیه بتن با قیمت مناسب امکان پذیر است.

  • شکل پذیری ایده آل

بتن حالتی روان دارد و در هر قالبی ریخته شود، شکل آن را به خود می گیرد. از این رو بتن را می توان در مکان های مختلف مورد استفاده قرار داد.

  • مقاومت در برابر حرارت

بتن مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش و حرارت داد. در ساختمان هایی که با بتن مسلح ساخته شده اند اگر بتن پوشش محافظتی داشته باشد ساعت ها در برابر آتش مقاوم خواهد بود.

  • مقاومت فشاری بسیار بالا

مقاومت فشاری بتن بسیار بالاست، از این رو در تمام سازه ها می توان از این ماده استفاده نمود. بتن قابلیت تحمل فشارهای بسیار بالا را دارد و دچار آسیب نخواهد شد.

بیشتربخوانید: بتن اکسپوز چیست؟

سخن آخر

در دنیای امروز ساخت و ساز بدون استفاده از بتن و سیمان شاید اجتناب ناپذیر است و شما برای یک ساخت وساز موفق نیاز به شناخت درست مصالح مانند انواع بتن و یا یافتن مکانی جهت خرید قالب فلزی بتن در کنار آگاهی از کاربرد صحیح آن‌ها، به شما  برای تجربه یک ساخت و ساز  موثرتر کمک می‌کند. برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند قالب کنج، داربست امگا و جک سقفی و سایر محصولات فلزی مشابه، می‌توانید فروشگاه عمودگستر را انتخاب کنید. هم‌چنین برای دریافت مشاوره خرید و قیمت محصولات می‌توانید از پرسنل عمودگستر راهنمایی بگیرید.

 

2.4/5 - (13 امتیاز)

نوشته های مشابه