پلای وود, مقالات

پلی وود چیست ؟

پلی وود

پلی وود ؛ از کابینت آشپزخانه تا عرشه کشتی

پلی وود چیست ؟ در اشاره به معنای واژه پلی وود باید به این مساله اشاره کرد که اصطلاح کامپوزیتهای چوبی– پلاستیکی ( Wood Plastic Composites ) به کامپوزیتهایی اطلاق می شود که از چوب (در هر شکلی) و ترموست ها یا ترمو پلاستیک ها تشکیل شده اند. در واقع محصول مورد نظر نیز از ترکیب چوب و ترموپلاستیک ها است که اصطلاحا به پلی وود ( Poly Wood) معروف است.

پلی وود چیست

همان طور که در ادامه اشاره می شود از این ترکیب محصولات بسیار متنوع و متفاوتی برای مصرف در صنایع مختلف به دست می آید. مشخصات و ویژ گی های محصول از دید مصرف کننده کامپوزیت های پلاستیک – چوب مواد ترکیبی حقیقی بوده و ویژگی های تمام مواد ترکیبی را دارد. این مواد سختی و قدرت را از ویژگی های چوب و پلاستیک گرفته اند اما ترا کم آ نها غالبا بیشتر است. ویژگی این مواد به طور مستقیم از ساختار آن ها گرفته می شود یعنی مواد فوق ترکیبی درونی از عناصر چوب و پلاستیک هستند.

پلاستیک به طور مؤثر سطح روی چوب را به عنوان یک لایه نازک می پوشاند. مقاومت بالای این کامپوزیت در برابر رطوبت ) ۷ درصد آب را جذب می کند که در مقایسه با چوب درخت کاج که جاذب ۲/ ۱۷ درصد آب است، بسیار ناچیز است( نتیجه مستقیم ساختار آن است. رطوبت تنها می تواند در بخش های روباز چوب جذب شده و امکان انتقال به محدوده پلاستیک را ندارد. در نتیجه این کامپوزیت ) wpc ( نسبت به رطوبت بسیار مقاوم بوده و از هجوم قارچ ها و حشرات نیز در امان است.

 

پلی وود

ویژگیهای wpc را می توان با تغییر گونه های چوب یا پلاستیک با نیازهای محصول منطبق کرد که این امر یکی از مهمترین ویژگی های این محصول به شمار می آید. فرآورده های ساخته شده از PE نسبت به «پی وی سی » ارزان تر بوده و در برابر گرما مقاوم تر هستند اما رنگ کردن فرآورد ههای «پی وی سی » و پرداخت بعدی آن راحت تر است.

با افزودن رنگ دانه ها و تقویت کنند ههای «یو وی » به مواد خام PC (به عنوان مواد افزودنی ) ، میتوان قبل از مرحله اکستروژن ویژگیهای خاصی را برای آن ایجاد کرد.

بر اساس تجربیات به دست آمده، ترکیبات WPC همانند فرآوردهای چوبی نسبت به آتش وا کنش مشابه داشته و در برخی موارد این وا کنش مناسب تر از فرآورد ههای چوبی است. این مواد از نظر میزان قابل اشتعال بودن و مقاومت در برابر آتش مورد آزمایش قرار میگیرند. ا کثر آزمایشهای روی این مواد در امریکا و با استفاده از استانداردهای ASTM )استاندارد معتبر امریکا( صورت گرفته است. البته این استاندار دها را نمی توان به طورمستقیم به استانداردهای مرتبط در انگلستان و اروپا ارتباط داد.

به طور کلی وجود پلاستیک به عنوان یک قانون کلی به مشتعل شدن اجزاء چوبی WPC کمک می کند. بسیاری از پلاستیکها از جمله ppاشتعال پذیری بالایی داشته و به سرعت آتش را پخش میکنند از این رو به کارگیری آن ها در WPCآن ها را نیز اشتعال پذیر می کند. WPC در آزمایشات اشتعال پذیری نتایج خوبی از خود برجای میگذارد که کاملا همانند نتایج کسب شده در مورد چوب و البته با همان ترا کم است.همچنین میزان پخش آتش در آزمایشی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج بهتری را نسبت به چوبی که ترا کم یکسانی نسبت به WPC داشت از خود نشان داد.

کامپوزیت های فوق این قابلیت را دارند که با افزودن عوامل عقب اندازنده آتش و دود به مواد خام آن ها از اشتعالپذیری آن ها قبل از فرآوری کاسته شود.

یکی دیگر از ویژگی های بارز کامپوزیت پلاستیک – چوب سازگاری با محیط زیست است. فشار محیط زیست در مورد بازیافت و افزایش دوام بر صنعت هر روزه در حال افزایش است. افزایش طول عمر و دوام مواد ساختمانی همچون چوب از ضروریات است.

برای مصرف کنندگان فرآورده های پلاستیکی، کاهش وابستگی به مواد پتروشیمیایی یک ضرورت است چرا که هزینه مواد خام آن ها به طور دایم و چرخه ای در حال افزایش است و مصرف کنندگان فرآورد ههای چوبی نیز باید کارآمدی منابع را افزایش داده و ضایعات مواد خامی را که به طور اجتناب ناپذیر به وجود می آید دوباره مورد بازیافت قرار دهند. این کامپوزیت ها در مقایسه با فرآوری سنتی چوب بیش از ۴۰ درصد کارایی بیشتری دارند.

این مواد دارای فواید دیگری نیز برای محیط زیست هستند که از آن جمله می توان به داشتن ضایعات ناچیز و قابلیت بازیافت آن، نداشتن هیچگونه گاز فرمالدئید یا ترکیبات آلی ناپایدار،قابلیت استفاده از این مواد بعد از اتمام دوره کارایی و امن بودن آن اشاره کرد که سبب می شود بتوان آن ها را با استفاده از روش های استاندارد تخلیه کرد.

از جمله سایر خواص و ویژگیهایی که این کامپوزیت و محصولات حاصل از آن دارند باید به دوام، سختی و انبساط خطی مناسب اشاره کرد که در این قسمت به تشریح این خواص خواهیم پرداخت.

 

مطالب خواندنی : ورق فولادی سیاه

 

استحکام و دوام:

کامپوزی تهای تولید شده چوب – پلاستیک عوامل چوبی را درون منافذ پلاستیک قرار میدهند و قالب های درونی پلاستیک از چوب در برابر محیط محافظت می کنند. بنابرین لازم است تا مراقبت هایی به منظور اطمینان از دوام و ثبات پلاستیک و عاری بودن آن از نور ماورای بنفش و سایر عوامل محیطی صورت گیرد.

اگر عوامل چوبی به دقت کپسوله نشده و عوامل فوق مدنظر قرار نگیرند، رطوبت می تواند باعث باد کردن آن و فساد قارچی شود که این کامپوزیت با وجود داشتن پلاستیک در مواد مصرفی خود، از این نقص مستثنی است و از استحکام و دوام مطلوبی برخوردار است.

انبساط خطی:

پلاستیک در دماهای متفاوت دچار کشیدگی و انبساط می شود. در حالی که چوب در رطوبت های مختلف دچار انبساط می شود. افزودن چوب به پلاستیک، انبساط خطی را تا بالای 50درصد کاهش می دهد. کاهش انبساط خطی حرارتی موضوعی مهم است به ویژه هنگامی که کامپوزیتهای چوب– پلاستیک تغییرات اندکی را در برابر رطوبت از خود نشان میدهند چرا که پلاستیک به عنوان یک محافظ، رطوبت را از چوب دور می کند.

سختی:

افزودن چوب به پلاستیک می تواند آن ها را برای مصارف ساختمانی و کاربردهایی که نیاز به استحکام و سختی دارند، سخت کرده و افزودن فیبر چوب به منفذهای پلاستیک می تواند آن را دوبار و گاهی سه بار سخت تر کند.

باوجود این تغییرات، بیشتر فیبرهای چوب –پلاستیک از خاصی  کشسانی کمتر از نصف خاصیت ارتجاعی چوب برخوردارند که اختلاف میان خاصیت ارتجاعی(Modulus Of Elasticity ) فیبر چوب – پلاستیک و چوب در دماهای بالا آشکار می شود.

خاصیت ارتجاعی پلاستیک به طور قابل ملاحظهای با افزایش حرارت، کاهش می یابد. افزایش حجم فیبر موجود موجب کاهش میزان سختی میشود، در حالی که کاهش سختی باید هنگامی که کامپوزیت های چوب – پلاستیک برای مصارف در دماهای متفاوت استفاده می شوند مد نظر قرار گیرند.

از آنجاییکه کامپوزیتهای چوب – پلاستیک ( WPC)  ترکیبی از فیبر ها و مواد پلاستیکی و مواد افزودنی هستند، می توان بسته به نوع کاربرد محصول، خواص مدنظر مصرف کننده از قبیل مقاومت در برابر آتش، اصطکاک، عایق صوت بودن، استحکام و سختی مناسب و… را در آن لحاظ کرد که این امر خود از برتری ها و ویژگی های خوب این محصول به شمار می آید.

کامپوزیتهای چوب – پلاستیک به روش ا کسستروژن و با قالب های متفاوت به شکل نهایی تبدیل می شود. این کامپوزیتهامحصولاتي چوبی هستند که نیازی به فرآوری بعدی ندارند. همان طور که قبلا نیز اشاره شد آن ها در برابر شرایط جوی، رطوبت و قار چها مقاوم هستند از این رو به راحتی می توان از آن ها خارج از منزل که الوارهای پرداخت نشده کارایی ندارد، استفاده کرد و از این نظر بسیار مناسب هستند.

ویژگی های پلی وود چیست ؟

همچنین این محصولات دارای خواص پلاستیکی هستند که از نظر محیط زیستی و عملکرد بسیار ممتاز هستند. این کامپوزیتها دارای فواید و ویژگی های متعددی هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد ترکیبی واقعی بوده که بهترین ویژگی های چوب و پلاستیک را با هم درهم می آمیزند.

پس از استفاده به راحتی قابل بازیافت هستند و ضایعات چوب و پلاستیکهای بازیافتی آن نیز باارزش بوده و قابل استفاده است.

دارای قیمت های رقابتی بوده و توانایی رقابت با مواد سنتی همچون الوار، MDF و «پي وي سي » را دارد.

ایده آل بودن روش تولید که با استفاده از رو شهای سنتی فرآوری چوب به آسانی تولید و ساخته می شوند.

سختی و خشکی مطلوب و مقاومت در برابر تاثیرات بیرونی

پایداری ابعادی (حداقل تغییر شکل زیر فشار بار)

مقاومت در برابر فرسودگی و خوردگی

ویژگیهای گرمایی عالی

جذب رطوبت بسیار کم

خودرنگ بوده و همچنین قابل رنگ کردن مجدد است.

عمر مفید طولانی و هزینه نگاهداری پایین حتی در شرایط آب و هوایی نامساعد

موارد کاربرد پلی وود چیست ؟

این محصول به دلیل خواص و ویژگی هایی که دارد در زمینه کاربرد، بسیار متنوع و گسترده است چرا که از این کامپوزیت محصولات بسیار متنوعی را میتوان تولید کرد. محصولات تولیدی از این کامپوزیتها مورد مصرف بخش های مختلفی از قبیل ساختمان سازی، خودروسازی )وسایل تزئینی داخلی(، دکوراسیون، راه آهن، کشتی سازی )عرشه( و… است.

کاربرد کنونی این کامپوزیت ها بیشتر به مواردی همچون تزیین کردن، روکش کاری و چارچوب ها و قالبهای پنجره باز می گردد. بازار محصولات کامپوزیت چوب – پلاستیک در آمریکا در ۵ سال اخیر به ۱۰۰ درصد رسیده است و باز هم با پدیدآمدن کاربردهای جدید در حال افزایش است. از این محصول می توان برای محصولاتی استفاده کرد که به طور سنتی از الوار و «ی وپی و یسی »ساخته می شدند.

از جمله این محصولات میتوان به چارچوب ها، پروفیل، اجزای در و پنجره، قرنیز ها، نرد هها، قفسه بندی، عرشه کشتی ها، باراندازهای بندر، روکش کاری عمودی و افقی خارجی، تابلوی مغازه ها، داخل قایق ها، تراورس های ریل راه آهن، مبلمان اداری، کابینت و پیشخوان آشپزخانه و…. اشاره کرد.

موارد مصرف این کامپوزیتها در کشورهای صنعتی پیشرفته به گونه ای است که در ا کثر صنایع کاربرد دارند به طور مثال از این کامپوزیتها در ساخت سفال های سقفی، اسکله دریایی،ملزومات اداری، ابزارآلات، قال ها، الوارهای سقفی و سایر محصولات استفاده می کنند.

همچنین بسیاری از تولیدکنندگان در و پنجره به طور جدی به کامپوزیت های چوب – پلاستیک به عنوان یک جایگزین برای چوب می نگرند چرا که قطع درختان به عنوان ماده رایج برای ساخت در و پنجره های چوبی به طور فزاینده، نگران کننده است. در واقع قطع این درختان، برای بریدن چوب و چسباندن آن کنار هم صورت می گیرد. سپس مواد به هم چسبیده، خرد شده و به قطعات صحیحی تکه می شوند تا در سر هم کردن در و پنجره مورد استفاده قرار گیرند. این مراحل هزینه ها و ضایعات چوب را افزایش می دهند اما نخستین پروفیل وارد شده )از جنس کامپوزیت( در این زمینه الوارهایی بودند که به صورت  پروفیلهای استاندارد همانند چوب مورد استفاده قرار می گرفتند. تولید این مواد با ضایعات کمتری نسبت به چوب همراه است زیرا تراشه های آ نها را می توان به طور مستقیم بازیافت و به محصول تبدیل کرد.

همانطور که اشاره شد موارد مصرف از این کامپوزیت ها بسیار گسترده و متنوع است اما به نظر می رسد کاربرد بارز این محصول در تخته های کف ) Deck ( )جهت مصرف در کف ساختمان، اسکله های دریایی، استخر ها و کابینت آشپزخانه( الوار، مبلمان اداری و پروفیل های در و پنجره است که البته مصارف ساختمانی، عمده بازار مصرفی این محصول را تشکیل می دهد.

اما گفتنی است محصولات پلی وود بر خلاف موفقیت بهره برداری در اکثر صنایع و مصارف یاد شده با ورود به بازار قالبهای بتنی و تشکیل ظرف های بزرگ شکلدهنده و نگهدارنده موقت بتن سیال ، نتوانستند نظر مهندسین و پیمانکاران را در شاخه اسکلتهای بتنی جلب نموده و همچنان قالبهای فلزی بتن ، پرفروش ترین و بهینه ترین روش محسوب میشود چه اینکه پارامترهای مهمی از جمله حمل آسان و استفاده مدولار را دارا بوده و در هر سیستم اجرایی قابل پذیرش است .

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!