مقالات

انواع مختلف رنگ ساختمانی!

رنگ ساختمانی - عمود گستر

در این مقاله از سایت عمود گستر قصد داریم تا شما را با انواع رنگ ساختمانی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

رنگ ها مایعاتی هستند که از ترکیب رنگدانه های مختلف تولید می شوند و بعد از استفاده بر روی سطوح, به شکل جامد در می آیند. این تغییر حالت رنگ موجب میشود که سطوح رنگی شده تا حد زیادی در برابر آسیب های احتمالی مقاوم شوند. علاوه بر این، رنگ ها در زیبایی ساختمان نیز نقش موثری دارند. 

انواع رنگ ساختمانی

تعدادی رنگ ساختمانی وجود دارند که در صنعت ساختمان سازی بکار برده می شوند که عبارتند از:

  1. رنگ آلومینیومی
  2. رنگ ضد خوردگی
  3. رنگ قیری
  4. رنگ پایه سیمان
  5. رنگ پلاستیک مصنوعی
  6. رنگ اتیل سیلیکات
  7. رنگ گرافیت
  8. رنگ پلاستیک
  9. رنگ سلولزی
  10. رنگ امولسیون
  11. رنگ روغنی

توجه: استفاده از تمامی رنگ ها در شرایط مختلف امکان پذیر نبوده و از نمونه های مختلف آن ها برای موارد مختلف استفاده می شود. (در ادامه به بررسی ویژگی هر رنگ ساختمانی نامبرده شده میپردازیم. )

رنگ آلومینیومی

رنگ های آلومینیومی از ترکیب ذره های آلومینیوم و لاک الکل ایجاد می شود. استفاده از لاک الکل باعث می شود مدت زمان خشک شدن رنگ کاهش پیدا کند. از رنگ های آلومینیومی برای رنگ آمیزی سطوح چوبی، فلزی و غیره استفاده می شود. استفاده از این رنگ مزیت هایی به دنبال دارد که از جمله می توان به ضد آب بودن، نارسانایی جریان الکتریسیته، ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی آن ها اشاره کرد. استفاده از این رنگ در مکان های بسیار تاریک باعث می شود سطح مورد نظر به خوبی پیدا و نمایان باشد.

رنگ آلومینیومی

رنگ ضد خوردگی

همان طور که از نام این رنگ ها پیداست از آن ها برای جلوگیری از ایجاد خوردگی سطح مورد نظر استفاده می شود. از این رو از این رنگ ها برای سطوح فلزی مانند لوله های فلزی، سازه های بیرونی که در برابر عوامل فرسودگی وجود دارند، استفاده می شود. از روغن بزرگ به عنوان المانی برای خشک شدن سریع این نوع رنگ استفاده می شود. استفاده از این رنگ بسیار مقرون به صرفه و ارزان قیمت بوده و از ماندگاری بالایی برخوردار می باشد.

رنگ ضد خوردگی - عمود گستر

رنگ ساختمانی قیری

رنگ قیری از ترکیب پودر حل کننده در نفت سیاه یا نفت سفید تولید می شود. استفاده از این رنگ باعث ایجاد رنگ سیاه بر روی سطح می شود. استفاده از این رنگ برای سطوح فلزی که در معرض رطوبت قرار دارند، بسیار مناسب می باشد. این رنگ ها خاصیت ضد قلیایی نیز دارند.

رنگ قیری - عمود گستر

رنگ پایه سیمان

همان طور که از اسم این رنگ پیداست، پایه اصلی این رنگ سیمان می باشد. این رنگ ها به شکل پودری موجود می باشند. از این رو در هنگام استفاده از این رنگ باید مقادیری آب به آن اضافه شود. رنگ پایه سیمان، ضد آب بوده و می توان برای سطوح بیرونی یا خارجی از آن ها استفاده کرد.

رنگ پایه سیمان - عمود گستر

رنگ پلاستیک مصنوعی

رنگ های پلاستیک مصنوعی از ترکیب رزین های مصنوعی در حلال های مناسب ساخته می شود. استفاده از رنگدانه های مختلف در این مخلوط باعث ایجاد رنگ های مختلف در آن می شود. از این رنگ به طور گسترده ای برای رنگ آمیزی سطوح بتنی و سیمانی مانند دیوارهای بتنی استفاده می شود. نکته قابل توجه در مورد استفاده از این رنگ ها مقاومت آن ها در برابر نور خورشید و باران می باشد. هم چنین این رنگ ها در مقابل اسید و بخار آب نیز از خود مقاومت نشان می دهند. این رنگ به سرعت خشک شده و شکل یکدست و خوبی دارد.

رنگ های اتیل سیلیکات

رنگ سیلیکات ترکیبی از سیلیس و مواد رزین می باشد. سیلیکات باعث ایجاد خاصیت چسبندگی بالایی در رنگ می شود و از این رو بعد از خشک شدن سطح سختی ایجاد می کند. استفاده از این رنگ باعث ایجاد مقاومت در برابر گرما می شود. رنگ های اتیل سیلیکات هیچ گاه با سطوح فلزی واکنش نشان نمی دهند. از این رو می توان از آن ها برای سطوح فلزی و در شرایط آب و هوایی گرم استفاده کرد.

رنگ های اتیل سیلیکات - عمود گستر

رنگ گرافیت

برای ساخت رنگ های گرافیت از گرافیت که رنگی سیاه دارد استفاده می شود. از این رنگ معمولا به عنوان زیر رنگ استفاده می شود. برای رنگ امیزی برخی از سطوح فلزی نیز این رنگ به عنوان زیر رنگ مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ ساختمانی پلاستیکی

پایه اصلی تولید رنگ های پلاستیکی، پلاستیک می باشد. این رنگ ها بسیار سریع خشک شده و از قدرت پوشانندگی بالایی برخوردار می باشند.

رنگ سلولزی

رنگ های سلولزی را می توان نمونه ای ویژه از رنگ ها در نظر گرفت.  این رنگ ها در برابر عوامل بیرونی مانند آب، اسید و غیره مقاوم بوده و تحت تاثیر عوامل بیرونی نمی باشند. استفاده از این رنگ متحمل هزینه زیادی در بر دارد و از این رو زیاد از آن استفاده نمی شود.

رنگ سلولزی - عمود گستر

رنگ امولسیون

رنگ های امولسیون دارای خواص ضد قلیایی می باشند. استفاده از موادی مانند پلی وینیل لاکتات، استایرن، رزین های آلکیدی در ایجاد این خاصیت به کمک این رنگ آمده است. این رنگ به سرعت خشک شده و به راحتی با آب شسته می شود.

رنگ امولسیون - عمود گستر

رنگ روغنی

رنگ های روغنی نمونه ای از پر مصرف ترین انواع رنگ ها می باشد. ترکیبات اصلی و پایه ای که برای ساخت رنگ های روغنی مورد استفاده قرار می گیرد، سرب سفید، روی، لیتوفن، سرب قرمز و اکسید تیتانیوم می باشد. در کنار استفاده از این مواد از رنگدانه های مختلف و مواد تسریع کننده خشک شدن استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها بسیار مقرون به صرفه می باشد و به راحتی می توان از آن استفاده کرد. معمولا از سه لایه از این رنگ استفاده می شود. از این رنگ می توان برای رنگ آمیزی سطوح مختلف استفاده کرد. به یاد داشته باشید که استفاده از رنگ های روغنی برای مناطقی که رطوبت بالایی دارد مناسب نمی باشد.

رنگ روغنی - عمود گستر

عمود گستر بزرگترین تولید کننده قالب فلزی بتن در ایران

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه