مقالات

ظرفیت باربری جک سقفی چقدر است؟

ظرفیت باربری جک سقفی

ظرفیت باربری جک سقفی یکی از مهم‌ترین محاسباتی است که مهندسین ساختمان و معماران در هنگام ساخت سقف انجام می‌دهند. شرکت عمودگستر ارائه‌دهنده بهترین خدمات در بخش تولید ادوات غیر مدولار و طراحی ابزار سازه‌های خاص بتنی است. درصورتی‌که قصد خرید این‌گونه سازه‌های فولادی و بتنی را دارید پیشنهاد می‌کنیم، ابتدا مقایسه‌ای از جهت کیفیت و قیمت داشته باشید و سپس اقدام به خرید نمایید.

نحوه محاسبات ظرفیت باربری چگونه است؟

همان‌طور که در مقاله اجزای جک سقفی توضیح دادیم، جک سقفی از سه قسمت مادگی، نرگی و رزوه تشکیل می‌شود که ضخامت و قطر هر یک و جزئیات دیگر آن را در آن مقاله به‌صورت مفصل توضیح دادیم.

میزان باری که باید جک سقفی تحمل کند، بر اساس وزن است و ضخامت و قطر آن در محاسبات تولیدکننده محاسبه می‌گردد. برای محاسبه دقیق می‌توانید از فرمول‌های Ix یا Iy برابر با r3tπ یا d3t/8π استفاده کنید. اگر هنوز هم به جواب نرسیدی، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

نتیجه محاسبات ظرفیت باربری

به‌طورکلی می‌توان گفت هرچقدر ضخامت بیشتر باشد وزن بیشتری را تحمل می‌کند و هرچقدر طول جک بیشتر باشد، وزن کمتری را می‌تواند تحمل کند. درصورتی‌که وزن باربری بیشتر از حد معمول شد یکی از راه‌ها افزایش ضخامت است که البته در ادامه توضیح خواهیم داد که این راه لزوماً بهترین گزینه نیست!

میزان ظرفیت باربری جک سقفی

استاندارد طول جک‌ها معمولاً حدود 5/3 متر است و هم‌چنین استاندارد وزنی هم حدود 5/1 تن را می‌تواند تحمل نماید. حالا اگر میزان وزن بیشتر از این حد باشد یا باید نحوه ساخت جک‌ها تغییر کند و یا این‌که فاصله بین جک‌ها کمتر شود.

با توجه به این جک‌های سقفی رند بازار هستند و ساخت سفارشی آن هزینه‌های گزافی را در بر دارد؛ لذا فاصله بین جک‌های سقفی را کم می‌کنیم و این کاهش فاصله می‌تواند تا 50 سانتی‌متر نیز ادامه یابد.

سفارش انواع جک سقفی با ظرفیت های باربری مختلف از عمودگستر

نحوه جلوگیری از خمیدگی جک

درصورتی‌که وزن وارد بر جک‌ها کمتر از یک و نیم تن باشد، فاصله استاندارد یک متر را در نظر گرفته و اجرا می‌کنیم و اگر وزن بیشتر از این مقدار شد، فاصله را کاهش می‌دهیم.

نکته بسیار مهمی که در این‌جا باید به آن اشاره کرد این است که درصورتی‌که فاصله استاندارد باشد و به وزن آن توجه نداشته باشیم. جک در قسمت نرگی آن دچار خمیدگی می‌شود و البته تبعات بعدی جبران­ناپذیر را در پی خواهد داشت.

مسطح و مستحکم کردن سطح و افزایش ظرفیت باربری

همان‌طور که مشخص است برای تحمل بار بیشتر علاوه بر جک سقفی زیرسازی آن نیز بسیار مهم است؛ زیرا اگر این زیرسازی سست و یا تراز نباشد، نیروی واردشده به سطحی غیر مستحکم وارد می‌شود و باعث فرورفتگی در زمین می‌شود.

برای زیرسازی لازم نیست حتماً زیر کار بتن شده باشد؛ بلکه لازم است محکم و تراز باشد و این مهم همیشه باید رعایت گردد تا از قوس سقف و یا فروریختگی آن جلوگیری کنیم.

نحوه قرارگیری جک‌ها برای راندمان بهتر ظرفیت باربری

نکته قابل توجه این است که اگر در طبقات مختلف و متوالی جک مورداستفاده قرار بگیرد، این جک‌ها در طبقات متوالی روی هم قرار گیرند. درصورتی‌که قصد جمع‌آوری جک‌ها پس از محاسبات و آزمون‌های مختلف وجود دارد، باید به‌صورت تدریجی باشد و از خالی کردن یک‌باره‌ی تمام جک‌ها خودداری گردد.

اهمیت نحوه خرید در بهترین بازخورد ظرفیت باربری

پیشنهاد می‌گردد درصورتی‌که می‌خواهید از این بابت خیال خود را راحت کنید از شرکت‌هایی تهیه نمایید که قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند.

مجموعه عمودگستر با پرسنل ماهر در عرصه تولید تجهیزات قالب های بتن، جک و داربست های مدولار سعی دارد بهترین کیفت را به مشتریان خود ارائه نماید. برای اخذ اطلاعات بیشتر می‌توانید با دفتر تهران یا با کارخانه تماس حاصل فرمایید تا نظرات تخصصی خود را تکمیل و به سرحد یقین برسانید.

جمع‌بندی

با توجه به «ظرفیت باربری قابل‌تحمل برای جک سقفی» و راهکارهایی مانند کاهش فاصله جک‌ها حتی تا 50 سانتی‌متر و هم‌چنین افزایش ضخامت جک‌ها پیشنهاد گردید. باید توجه داشته باشیم که اولین شاخص مهم کیفیت جک‌ها است که باید از استحکام کافی برخوردار باشد. لذا در تهیه جک سقفی با بهترین کیفیت باید نهایت دقت خود را داشته باشیم.

برای تهیه انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز می‌توانید فروشگاه عمودگستر را انتخاب کنید و انواع قالب فلزی بتن، جک سقفی، داربست مثلثی و انواع تجهیزات دیگر را از این فروشگاه سفارش دهید.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.