مقالات

نحوه محاسبه عیار بتن چگونه است؟

محاسبه عیار بتن

منظور از عیار بتن چیست؟ این عیار چگونه قابل محاسبه هست؟ چگونه می‌تونید با استفاده از طرح اختلاط، به محاسبه عیار بتن اقدام کنید؟ عیار بتن یکی از فاکتورهای مهم در ساخت بتن و در ادامه آن ساخت سازه های بتنی است. در این مقاله از عمودگستر همراه باشید و تا در مورد عیار بتن بیشتر بدانید.

عیار بتن چیست؟

پعیار بتن یعنی مقدار سیمان مصرف شده در یک واحد حجمی است. سیمان  از اجزای اصلی بتن است که به منظور  چسبیدن مواد مخلوط شده در بتن به کار می‌رود؛  بتن در نبود سیمان، هیچ گونه استحکام و مقاومتی ندارد.

رابطه عیار بتن و مقاومت آن چیست؟

رابطه عیار بتن و مقاومت بتن به صورت مستقیم است. به همین دلیل هرچه سیمان بیشتری در بتن استفاده شود مقاومت افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بی‌نهایت از سیمان سبب افزایش بی‌نهایت بتن نخواهد شد.

اهمیت عیار متفاوت برای ساخت و ساز چیست؟

بتن  با عیار های متفاوت تولید می‌شود که همین موضوع سبب شده تا بتن‌ها مقاومت مختلفی داشته باشد و همچنین از فاکتورهای اساسی در ساخت و ساز بتن است. برای نمونه عیار بتنی برای سقف، بتن  فونداسیون و یا بتن ریزی کف مقاومت متفاوتی دارد  چرا که این سازه های ذکر شده هر کدام نیاز به بتنی با مقاومت خاص خود را دارند. البته باید بدانید که این تفاوت در مقاومت بتن، شامل اندازه ماسه و سنگها مقدار میزان آب نیز می‌شود.

محاسبه عیار بتنوزن یک مترمکعب بتن تقریبا چقدر میشه؟!

به طور تقریبی می‌توان گفت وزن بتن 2400 یا 2500 کیلوگرم بر مکعب است البته قطر بتن، اندازه شن و دیگر مواد افزودنی بی‌تاثیر نیست. در مثالی دیگر فرض کنید که عیار بتن شما 300، بدون مواد افزودنی و اندازه بزرگترین قطرشنی 50 میلی متر باشه در این صورت  وزن یک مترمکعب بتن شما 2445 کیلوگرم بر مترمکعب هست؛ یا به طور دقیقتر در یک مترمکعب بتن 2445 کیلوگرم مخلوطی از شن ماسه آب و سیمان استفاده شده است.

بیشتر بخوانید:پایایی بتن چیست و کارایی آن چیست؟

روش محاسبه عیار بتن چگونه است؟

جدول‌ عیار سیمان

در جدول زیر مقدار مورد نیاز سیمان جهت تعیین عیار بتن ذکر شده است. برای نمونه در شرایط متوسط  A به 300 کیلو سیمان نیاز است که سبب باعث به وجود آمدن عیار بتن 300 خواهد شد.

شرایط  نوع سیمان انتخابی  حداقل مقدار مواد سیمانی kg/m3  حداکثر نسبت آب به مواد سیمانی  حداقل رده بتن
 متوسط –   سیمان پرتلند نوع 1 یا 2 و یا همراه مواد جایگزین سیمان  300  0.5
 شدید –  B  سیمان پرتلند نوع 1 یا 2 و یا همراه مواد جایگزین سیمان  325  0.45
 شدید –  C  سیمان پرتلند نوع 1 یا 2 و یا همراه مواد جایگزین سیمان  350  0.45
 خیلی شدید –  D  سیمان پرتلند نوع 2 و یا همراه مواد جایگزین سیمان  350  0.4
 فوق العاده شدید –  E  سیمان پرتلند نوع 2 و یا همراه مواد جایگزین سیمان  375  0.4

سخن آخر

شناخت درست مصالح مختلف در ساخت و ساز و آگاهی از کاربرد صحیح آن‌ها، به شما برای انتخاب بهترین ابزار و تجربه یک ساخت و ساز  موثرتر کمک می‌کند. شناخت صحیح عیار و مقاومت‌های مختلف بتن نیز برای ساخت و ساز بسیار سودمند خواهد بود. پس از آن‌که نیازهای عمرانی ساختمان را پیدا کردید و ابزار مناسب را برای برآورده ساختن این نیازها پیدا کردید، نوبت به یک خرید هوشمندانه می‌رسد.

برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند داربست مثلثی، قالب فلزی بتن، و جک سقفی و سایر محصولات فلزی مشابه، می‌توانید فروشگاه عمودگستر را انتخاب کنید. هم‌چنین برای دریافت مشاوره خرید و قیمت محصولات می‌توانید از پرسنل عمودگستر راهنمایی بگیرید

از حالا عمودگستر مشاوره رایگان بگیرید

3.3/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه