مقالات

بتن مگر چیست؟ طرح اختلاط بتن مگر

بتن مگر چیست

تا حالا از کدام انواع بتن برای انجام پروژه‌های خود استفاده کرده‌اید؟ چقدر با بتن مگر به عنوان یکی از انواع بتن کم‌عیار کار کرده‌اید؟ اما واقعا بتن مگر چیست و چگونه به ساخت و ساز پروژه‌های مختلف کمک می‌کند. در این مقاله به سوال «بتن مگر چیست ؟»، پاسخ داده می‌شود و به مسائلی مانند عیار بتن مگر، کاربرد و مزایای بتن مگر، طرح اختلاط بتن مگر و قالب ‌بندی بتن مگر پرداخته می‌شود تا با جنبه‌های مختلف این نوع بتن آشنا شوید. با عمود گستر همراه باشید و وارد دنیای مگرها شوید!

بتن مگر چیست؟

مخلوط بتن مگر یا بتن lean (لاغر) شامل مخلوط بتنی با درصد سیمان کم و درصد سنگدانه و آب زیاد است که در کارهای متعددی مانند کور کردن بتن زیر پی، مسطح کردن زیر پی و یا در سدها استفاده می‌شود. هرچه نسبت سنگدانه به سیمان بیشتر باشد، بتن بیشتر خم می‌شود .این بتن‌ها معمولا از بتن‌های دیگر ارزان‌تر است.

عیار بتن مگر

عیار بتن مگر

عیار بتن بر اساس مقاومت و ترکیب بتن تعریف می شود و شامل حداقل مقاومتی که بتن باید پس از 28 روز ساخت اولیه داشته باشد. عیار بتن در اندازه‌گیری MPa درک می‌شود، جایی که M مخفف مخلوط و MPa نشان‌دهنده مقاومت کلی است.

مخلوط‌های بتن در اعداد 5 صعودی تعریف می‌شوند که از 10 شروع می‌شود و مقاومت فشاری بتن را پس از 28 روز نشان می دهد؛ به عنوان مثال، C10 دارای قدرت 10 نیوتن، C15 دارای قدرت 15 نیوتن، C20 دارای قدرت 20 نیوتن است و به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

ترکیبات بتن مگر شامل شن، ماسه، سنگدانه است. مهمترین نکته‌ای که در مورد این بتن می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در این بتن استفاده از آب به مقدار بیشتری است که سبب می‌شود این بتن سیال تر باشد و در نتیجه به راحتی انواع سطوح را پوشش دهد.

 

 خرید انواع قالب فلزی بتن از عمود گستر 

 

نمونه طرح اختلاط بتن مگر برای عیار بتن

پس از آشنایی با بتن مگر و عیاز این بتن، نوبت به طرح اختلاط بتن مگر می‌رسد. طرح اختلاط بتن مگر در واقع نسبت مخلوط شدن مواد مختلف تشکیل‌دهنده بتن است که بسته به مورد استفاده‌تان از بتن، متفاوت است. در ادامه به سه نمونه طرح اختلاط بتن مگر اشاره شده است.

نسبت سیمان: شن و ماسه: سنگدانه: به ترتیب ) 1: 5; 10 ( که عیار بتن مگر -M5 را نتیجه می‌دهد.

بتن درجه -M5، مقاومت مشخصه کل 5 مگاپاسکال را به دست می‌دهد.

نسبت سیمان: شن و ماسه: سنگدانه: به ترتیب ) 1: 4; 8 ( که عیار بتن مگر –M7.5را ایجاد می‌کند.

بتن با گرید -M7.5، مقاومت کلی 7.5 مگاپاسکال را نتیجه می‌دهد.

نسبت سیمان: شن و ماسه: سنگدانه: به ترتیب ) 1: 3; 6 ( که عیار بتن مگر –M10 را نتیجه می‌دهد.

بتن درجه -M10 مقاومت مشخصه کلی 10 مگاپاسکال را به دست می‌دهد.

مزایای بتن مگر چیست؟

مزایای بتن مگر

ما بتن مگر چه مزایایی دارد؟ استفاده از این نوع بتن چه کمکی به سازه شما می‌کند؟ برخی از مزایای بتن مگر عبارت هستند از:

  • لایه‌ای از بتن معمولاً به ضخامت 5 تا 10 سانتی متر، روی خاک قرار می‌گیرد تا آن را آب‌بندی کند. به این ترتیب، سطح کاری تمیز و همواری برای ساخت وساز پایه‌های دیوار یا هر نوع سازه دیگر، فراهم می‌شود

 

  • از بتن مگر به منظور پر کردن فضای خالی در سطح روسازی یا لایه خاکی استفاده می‌شود

 

  • بتن مگر یک سطح یکنواخت برای پی فراهم می‌کند و از تماس مستقیم بتن پی با خاک جلوگیری می‌کند

 

  • این نوع بتن، یک بستر بتنی جامد را تشکیل می دهد که در آن قرار دادن آرماتورهای فولادی برای کارهای فونداسیون به راحتی انجام می‌شود

 

  • بتن مگر، از پی اصلی را در مقابل خاک زیرین محتفظت می‌کند؛ زیرا رطوبت یا سایر مواد شیمیایی موجود در خاک مانند سولفات ها می‌تواند به بتن حمله کنند و آن را تضعیف نمایند.

 

بیشتر بخوانید: « همه چیز درباره قالب بندی بتن و انواع مختلف آن »

قالب بندی بتن مگر 

اما قالب بندی بتن مگر چیست و کاربرد قالب بتن مگر  در چیست؟ قالب بندی بتن مگر در  فونداسیون سازه نقش اساس و مهمی را ایفا می کند؛ زیرا موجب می‌شود که سیمان به خاک نفوذ نکند و آب بتن جذب خاک نشود. بتن مگر به موجب این خواصش، با استفاده در فونداسیون، می‌تواند مانع افت کیفیت بتن شود. به وسیله قالب بندی بتن مگر، می‌توان سطح فونداسیون را تراز، تسطیح و تمیز نمود.

قالب بندی بتن مگر 

اجرای قالب بندی بتن مگر

به دلیل اینکه بتن مگر به صورت یک لایه لازک هست و به صورت پوشش نیز به کار می‌رود. لذا قالب بندی بتن مگر زیاد مرسوم نیست.

در هنگام انجام قالب بندی بتن مگر، باید تمامی نکات مربوط به قالب بندی معولی رعایت شود و قالب ها به صورت استاندارد و محکم کنار یکدیگر قرار بگیرند. معمولا  قالب بندی بتن مگر در هوای گرم با استفاده از قالب بندی چوبی صورت می‌گیرد. وجود گرما در قالب سبب می‌شود که کیفیت بتن کاهش یابد به همین علت باید دمای قالب ها را قبل از استفاده کم کرد.

قالب ها باید به طور کاملا محکم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و هیچ گونه درزی بین قالب ها نباشد تا شیره بتن در هنگام بتن ریزی از آنها خارج نشود.

قبل از انجام بتن مگر باید کف قالب ها روغن‌کاری شود تا در هنگام باز کردن قالب ها به بتن آسیبی نرسد. در روغن‌کاری قالب‌ها باید دقت کنید که حتما از روغن های مخصوص قالب‌بندی استفاده شود. چرا که در صورت استفاده از مواد نامناسب، ممکن است بتن دچار مشکلاتی شود. معمولا روغن‌کاری قالب‌ها را در فاصله کوتاهی از بتن‌ریزی انجام می دهند، تا قالب‌ها گرد و خاک به خود جذب نکنند و نیاز به تمیز کردن نداشته باشند.

نکات اجرایی بتن مگر

طرح اختلاط بتن مگر + بتن مگر چیست

حالا که پاسخ سوال «بتن مگر چیست» را گرفتید و به ویژگی‌ها و کاربرد بتن مگر پی بردید، بهتر است که با برخی از نکات اجرایی این نوع بتن نیز آشنا پیدا کنید. برخی از نکات اجرایی برای کار با بتن مگر عبارت هستند از:

  • بتن مگر باید زمانی روی شفته آهک مورد اجرا قرار بگیرد که میزان مقاومت این شفته به 5.1 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع رسیده باشد
  • باید سطح تمام‌شده بتن مگر، کاملا تمیز و یکنواخت باشد تا آرماتوربندی بهتر صورت پذیرد
  • بعد از ریختن بتن مگر، باید بسته به میزان دمای هوا، سطح آن در حدود 10 ساعت مرطوب نگه داشته شود.

سخن آخر

بتن مگر به عنوان یکی بتن‌های مورد نیاز برای ساخت و ساز دارای مزایای مختلفی است که باید مورد توجهتان قرار بگیرد. هم‌چنین طرح اختلاط بتن مگر موضوع مهمی است که برای بتن‌ریزی این نوع بتن باید اصولی صورت پذیرد. در اجرای بتن مگر نهایت دقت را داشته باشید تا سازه‌ای را بنا می‌کنید، تا ثریا کج نرود!

شرکت عمود گستر به عنوان تولیدکننده تجهیزات و قالب‌های بتن، طیف گسترده‌ای از محصولات را تولید می‌کند که در بخش‌های مختلف انجام پروژه‌های عمرانی مورد نیاز است. می‌توانید برای اطلاع از قیمت و خرید انواع تجهیزات عمرانی فلزی مانند قالب فلزی بتن، جک سقفی، داربست مثلثی و تجهیزات دیگر، با عمود گستر تماس بگیرید و از مشاوره پرسنل این مجموعه استفاداه نمائید.

فرق بتن مگر و بتن معمولی یا غنی چیست؟

یک مخلوط بتن غنی حاوی نسبت بالایی از سیمان است اما بتن مگر مخلوطی از بتن یا ملات با محتوای سیمان نسبتاً کم است.

عیار بتن بدون مگر چقدر است؟

عیار بتن مگر در ساختمان سازی به این شکل است، نسبت بتن 1: 3: 6 (M-10) و یا کمتر که به آن بتن ناب می گویند. به طور کلی از مخلوط های 1: 3: 6، 1: 4: 8 و 1: 5: 10 برای مخلوط های بتن مگر استفاده می شود.

مزیت بتن مگر چیست؟

بتن بدون چربی یا مگر به منظور ایجاد یک سطح یکنواخت برای فنداسیون بتنی استفاده می کنند. همچنین به جلوگیری از تماس مستقیم بتن پی با خاک کمک می کند.

آیا بتن بدون چربی سنگریزه دارد؟

بتن مگر بدون بسیاری از عناصر سنگی و ماسه ای با چگالی بالا هست در حالی که در بتن معمولی عناصر با چگالی بالا را می‌توان یافت. در بتن مگر می‌توان مواد بتن استاندارد، بتن بازیافتی و خرد شده، شن و ماسه دور ریخته شده و خاکستر بازیافتی یافت. بتن بدون چربی یا مگر بسیار ارزان تر و ساخت و استفاده از آن ساده تر از بتن استاندارد باشد.

حداقل ضخامت بتن مگر چقدر است؟

حداقل ضخامت 12 اینچ باید در نظر گرفت.

چگونه بتن بدون چربی را محاسبه می کنید؟

محاسبه مواد برای نسبت مخلوط های مختلف: حجم بتن خشک = 1 × 1.54 = 1.54 m3. فرمول، سیمان = (حجم بتن خشک/a+b+c) × a. فرمول، ماسه = (حجم بتن خشک/a+b+c) × b. فرمول، سنگدانه = (حجم بتن خشک/a+b+c) × c. آب مورد نیاز برای 1 کیسه سیمان = 0.0159 × 1000 = 15.9 لیتر.

مقاومت فشاری بتن بدون مگر چه‌قدر است؟

مقاومت فشاری بتن مگر با گرید M-7.5، دارای مقاومت کلی 7.5 مگاپاسکال را دارا است

3.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.