مقالات

الزامات بتن ریزی در هوای سرد و گرم

الزامات بتن ریزی در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد و گرم نیازمند قوانین و مقررات خاصی است که اگر این قوانین رعایت نشود، نتیجه خوبی از بتن ریزی نمی‌گیرید. در صورت عدم توجه به اصول و الزامات بتن ریزی در هوای سرد و گرم، باید منتظر تنش شدید در بطن بتنی باشید که این تنش باعث کاهش مقاومت بتن می‌شود. با رعایت اصول بتن ریزی در هوای سرد ، می‌توانید در شرایط انجماد و هم‌چنین در شرایط وجود رطوبت بالا در هوا، بتن ریزی استانداردی را انجام دهید. هم‌چنین با آگاهی از الزامات بتن ریزی در هوای گرم ، در شرایطی که دمای هوا بسیار بالاست، از پس بتن ریزی اصولی برآئید. برای اجرای اصولی الزامات و قوانین بتن ریزی ، با عمودگستر همراه باشید و در شرایط دمایی مختلف، کیفیت بتن‌ریزی را حفظ نمائید.

اصول و الزامات بتن ریزی در هوای سرد

بتن یکی از بادوام ترین مصالح در ساخت و سازهای مدرن است. ماده‌ای که می‌تواند سال‌ها بدون کوچکترین نقصی و با استحکام قابل توجهی دوام بیاورد. اما نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد این است که آن دسته از مصالح ساختمانی که به سختی ساخته می‌شوند، در همان ابتدای شکل گیری، نیاز به مراقبت ویژه دارد تا مستحکم شوند.

بتن، ماده‌ای است که از اختلاط آب، سیمان و ماسه در کنار هم ایجاد می‌شود و هرگونه بی نظمی یا عدم تعادل در این اختلاط می‌تواند روی کیفیت نهایی بتن تأثیر منفی بگذارد.

گاهی اوقات این تاثیرهای منفی آن‌قدر حاد است که باعث خسارات شدیدی می‌شود. یکی از این حساسیت‌ها در مورد بتن ریزی، زمانی است که با افت شدید دما مواجه می شویم. بتن ریزی در هوای سرد نیازمند قوانین و مقررات خاصی است که در صورت عدم توجه به الزامات بتن ریزی در هوای سرد ، باید منتظر تنش شدید در بطن بتن باشید. کشش‌هایی که به راحتی می‌توانند باعث ترک خوردن بتن شوند.

بیشتر بخوانید: « بتن مگر چیست ؟ »

قوانین بتن ریزی در هوای سرد

مشکلات بتن ریزی در هوای سرد چیست؟

قبل از اینکه وارد قوانین کلی مهندسی در عملیات بتن ریزی با هر ابزار دیگری در هوای سرد شویم، بهتر است در مورد علت وجود این حساسیت، به نکاتی اشاره کنیم.

مشکلات بتن ریزی بتن سرد، زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که بدانید حدود یک سوم وزن بتن در زمان اختلاط، آب است.

آب عنصری کلیدی در ایجاد بتن است و هرگونه بی نظمی در شرایط ایده آل آن خطر بر هم زدن ساختار مورد نظر بتن را به همراه خواهد داشت.

داستان زمانی حیاتی خواهد بود که بدانیم آب عنصری بسیار حساس به دما است و در دماهای پایین کاملا ماهیت فیزیکی خود را از دست می‌دهد و یخ می زند. یخ زدن آب در حین بتن ریزی از اختلاط مطلوب جلوگیری می‌کند و در نتیجه بتن با سطح کیفی بسیار نامناسب به دست می‌آید.

یکی از الزامات بتن ریزی در هوای سرد این است که در صورت امکان از بتن ریزی در هوای سرد در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد خودداری شود.

ضد یخ های بی کیفیت، مشکلی بر سر راه بتن ریزی در هوای سرد

یکی از مشکلات عمده بتن ریزی در هوای سرد ، نبود ضدیخ بتن باکیفیت است. متاسفانه شاهد تولید این ماده حساس و استراتژیک در بازار زیرزمینی هستیم؛ محصولاتی که خارج از استاندارد و کاملا متفرقه با قیمت پایین در بازار موجود هستند و در هر بار استفاده، استحکام سازه را به خطر می اندازند.

یکی دیگر از مشکلات استفاده از ضدیخ بتن، استفاده از ترکیبات نمک خوراکی به عنوان ضدیخ بتن است. نمک می‌تواند باعث شود که آب داخل بتن به خوبی یخ نزند. اما در نهایت باعث فرسایش میلگردها در بتن مسلح می شود.

ضدیخ بتن مرغوب بر پایه ترکیبات الکلی و نیتریت برای تکمیل عملیات بتن ریزی در هوای سرد تهیه می‌شود. ترکیباتی که عاری از هرگونه آسیب به بتن و میلگردهای باقی مانده در آن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: « همه چیز درباره قالب بندی و انواع مختلف آن »

 

اصول بتن ریزی در شرایط دمایی مختلف

 الزامات بتن ریزی در هوای سرد

همانطور که گفته شد، توصیه کارشناسان این است که در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد، بتن ریزی انجام ندهید؛ مگر این‌که بتوانید با انواع روش‌ها، دمای بتن را بالاتر از 5 درجه سانتیگراد برسانید. اما چرا چنین حساسیت‌هایی وجود دارد؟ دلیل این حساسیت‌ها، عدم واکنش هیدراتاسیون سیمان با آب سرد در دمای بسیار پایین است.

اگر انجماد آب را هم کنار بگذاریم، سیمان در دماهای پایین نمی‌تواند واکنش های لازم را با آب داشته باشد. حتی اگر آب مصرفی کاملا صاف و بدون یخ‌زدگی باشد، باز هم این مشکل وجود دارد. به همین دلیل است که بتن ریزی در هوای سرد در نهایت منجر به ایجاد بتنی می شود که به راحتی خرد می شود.

چگونه قوانین بتن ریزی را در هوای سرد رعایت کنیم؟

در مرحله ساخت بتن می توان با استفاده از ضدیخ بتن، خطر یخ‌زدگی آب را از بین برد. اما برای تسریع واکنش‌های شیمیایی باید چه کار کرد؟ یکی ازاصول و قوانین بتن ریزی برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمایی، فرآوری بتن در اسرع وقت است.

از طرفی در کنار گرمایش نقطه‌ای به عنوان یکی از الزامات بتن ریزی در هوای سرد ، باید سعی کنید دمای کل بتن را نیز در فضایی با دمای بالای 5 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.

اما پس از استفاده از وسایلی مانند ماله‌های برقی و یا سرکش‌های بتن که تقریباً کار بتن‌ریزی را کامل می‌کنند، نمی توان بتن را به حال خود رها کرد. به یاد داشته باشید که گرمایش نقطه‌ای باید حداقل 24 ساعت پس از بتن ریزی در هوای سرد فعال باشد.

بیشتر بخوانید: « قالب بندی بتن چیست و دستورالعمل کلی استفاده قالب ها »

 

اصول و الزامات بتن ریزی در هوای گرم

الزامات بتن ریزی در هوای گرم

پس از این‌که با اصول بتن ریزی در هوای سرد آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که الزامات بتن ریزی در هوای گرم را نیز بیاموزید. با این‌که مشکلات مربوط به هوای گرم، اغلب در تابستان رخ می‌دهد، اما شرایط آب و هوایی مانند بادهای شدید، رطوبت نسبی کم و تشعشعات خورشیدی ممکن است در هر زمانی رخ دهد. به این ترتیب، بتن ریزی در هوای گرم به هر دوره‌ای دمایی مربوط می‌شود که در آن دوره باید اقدامات احتیاطی ویژه برای اطمینان از تکمیل و عمل‌آوری مناسب بتن انجام شود.

دمای دقیقی که در آن دما، باید اقدامات احتیاطی ویژه انجام شود متفاوت است. اما دمای در حدود 27 درجه سانتیگراد، میزان دمای مناسبی است. نرخ تبخیر، نشانگر دقیق‌تری از شرایط آب و هوای گرم برای بتن است. زمانی که نرخ تبخیر از 0.20 بیشتر شود، اقدامات پیشگیرانه لازم است.

بیشتر بخوانید: « روش اجرای قالب بندی بتن »

 

شناسایی مشکلات بتن ریزی در هوای گرم

شرایط آب و هوای گرم می‌تواند منجر به مشکلاتی در اختلاط و عمل آوری بتن سیمانی شود. این مشکلات ممکن است بر خواص و قابلیت استفاده بتن، تأثیر منفی بگذارد. اگر الزامات بتن ریزی در هوای گرم رعایت نشود، ممکن است بتن، به موجب ترک‌خوردگی انقباض ، ترک‌خوردگی حرارتی و کاهش مقاومت‌های 28 روزه، آسیب ببیند.

برخی از مشکلات اصلی که در هنگام بتن ریزی در هوای گرم با آن مواجه می‌شوید، عبارت هستند از:

  • کاهش نسبت آب به سیمان

 

  • افزایش تلفات اسلامپ

 

  • کاهش مقاومت فشاری ناشی از تقاضای آب بیشتر

 

  • کاهش رطوبت و دوام بتن به دلیل ترک‌خوردگی

 

کلید موفقیت آمیز بتن ریزی در هوای گرم ، برنامه‌ریزی برای فرآیندهای داخلی در کارخانه و فرآیندهای خارجی در محل کار است. از این رو، اطمینان حاصل کنید که تیم‌ها به اندازه کافی برای کار با بتن در شرایط آب و هوایی گرم آماده هستند.

بیشتر بخوانید: « اصول فنی و ویژگیهای بتن مرغوب »

 

اصول و الزامات بتن ریزی در هوای گرم

الزامات بتن ریزی در هوای گرم را بشناسید

مهمترین اقدام احتیاطی برای بتن ریزی در هوای گرم ، مرطوب کردن سنگریزه‌های بتن خشک و جذب‌کننده است. برای انجام این کار، می‌توانید از آبپاش‌های معمولی استفاده کنید. در ایت مورد، بهتر است سنگریزه را شب قبل از استفاده مرطوب نمائید. این اقدام باعث می‌شود که مشکلات مربوط به کنترل اسلامپ جلوگیری شود. حتی می‌توانید از یخ برای آب اختلاط استفاده کنید.

برخی از الزامات بتن ریزی در هوای گرم عبارت هستند از:

  • برنامه‌ریزی متناسب و دقیق در تعیین مراحل ساخت بتن و بتن‌ریزی

 

  • استفاده از سیمان مناسب با میزان حرارت‌زایی اندک

 

  • جایگزینی بخشی از سیمان با مواد پوزولانی و یا روباره‌ای

 

  • نگهداری سیمان در سیلوهای عایق‌بندی ششده به منظور پایین نگه داشتن دمای سیمان

 

  • خنک نمودن آب مورد استفاده

 

  • نگهداری ماشین‌آلات تولید، حمل و اختلاط بتن در مکان دارای سایه و با آب‌پاشی این ابزار

 

سخن آخر

اصول و الزامات بتن ریزی در هوای سرد و گرم و بهره‌گیری از راهکارهای مناسب در برابرتنش های آب و هوایی، بتن ریزی را در شرایط مختلف دمایی برایتان مهیا می‌کنند. در این مقاله به برخی از این قوانین بتن ریزی اشاره شد. البته استاندارها و اصول بتن ریزی خود مبحثی مفصل است که توضیح آن در این مبحث نمی‌گنجد.

یکی از تجهیزاتی که برای بتن‌ریزی به آن نیاز دارید، قالب بتن است. برای تهیه انواع قالب فلزی بتن می‌توانید شرکت عمودگستر را انتخاب نمائید. البته محصولات این شرکت به قالب های فلزی بتن محدود نمی‌شود و می‌توانید انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز را از این شرکت تهیه نمائید. جک سقفی، داربست مثلثی، قالب کنج و سولجر برخی از محصولات عمودگستر هستند.

برای آگاهی از قیمت محصولات مختلف، با عمود گستر تماس بگیرید

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.