مقالات, مقالات

زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک چقدر است؟

زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک

چقدر باید جک‌ها را زیر سقف نگه دارید تا در ساخت و سازتان به مشکلی برنخورید؟ مدت ‌زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک به عوامل زیادی بستگی دارد که هر یک از این عوامل تاثیر مستقیمی بر زمان نگهداری جک سقفی دارد. در این مقاله عمودگستر هر یک از این عوامل تاثیرگذار را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

خرید و قیمت انواع جک سقفی در عمودگستر

زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک چقدر است؟

مدت نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک به طور تقریبی بین 7 تا 14 روز برآورد می‌شود. همچنین عوامل مختلفی هست که با دانستن این عوامل می‌توانید مدت زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک را به شکل تقریبی تعیین کنید. این عوامل عبارت هستند از:

  1. نوع بتن مورد استفاده، مهم‌ترین عامل بر زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک

انواع مختلفی از بتن موجود است که بر اساس مواد مورد استفاده، زمان سخت شدن متفاوتی دارند و این زمان سفت شدن رابطه مستقیمی با زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک دارد. به‌عنوان‌مثال، درصورت استفاده از سیمان سخت‌شونده سریع در بتن، قالب‌ها و یا جک سقفی را می‌توان به‌زودی حذف کرد.

برخی عوامل موثر بر تفاوت در زمان سخت شدن بتن و کاهش زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک عبارت هستند از:

  • نوع و عیار بتن
  • مواد افزودنی مورد استفاده در مخلوط بتن
  • طرح‌های قالب
  • درجه حرارت
  • نوع المان سازه‌ای (ستون‌ها/ تیرها/ دال‌ها)
  • کیفیت بتن
  • شرایط پخت

فرایند حذف قالب پس از چرخش بتن و به دست آوردن مقاومت کافی صورت می‌گیرد.

  1. کیفیت مواد استفاده شده

اگر از مواد باکیفیت بالا استفاده شود؛ به‌خصوص اگر سیمان و مواد افزودنی معدنی مانند دوده سیلیس از کیفیت خوبی برخوردار باشند، بتن به‌سرعت به استحکام اولیه می‌رسد؛ بنابراین فرایند برداشتن قالب تسریع و زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک را سریع‌تر می‌کند.

  1. دمای محل

این امر نقش مهمی در زمان‌گیرش بتن و هم‌چنین توسعه مقاومت دارد. زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک در هوای سرد بیشتر و در بتن‌ریزی در هوای گرم کمتر است.

  1. عمل‌آوری

    نوع عمل‌آوری و سرعت انجام آن بر توسعه مقاومت بتن تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان‌مثال، اگر از عمل‌آوری با بخار استفاده شود، سرعت توسعه مقاومت در بتن سریع است؛ بنابراین زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک و قالب کمتر خواهد بود.

  2. قرار در معرض تنش

قرارگیری در شرایط تنش شدید می‌تواند منجر به توسعه آهسته مقاومت در بتن شود و در نتیجه زمان حذف قالب را به تأخیر بیندازد.

علاوه بر عوامل فوق، یک معیار مهم که برای مدت ‌زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک که باید در نظر بگیرید، بر اساس تنش‌ها و بار وارده بر بتن در برداشتن جک و تیرچه بلوک است

بنابراین حذف قالب تنها زمانی انجام می‌شود که بتن به مقاومت قابل‌توجهی تقریباً دو برابر بار وارد شده در حین حذف برسد.

زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک بیشتر بخوانید: جدول عیار بتن و مقاومت فشاری را بشناسید

قالب بتن، جزء جدایی‌ناپذیر ساخت و ساز

قالب بتن وسیله‌ای است که به وسیله آن بتن یا مواد مشابه یا از پیش‌ساخته شده، ریخته می‌شوند. امروزه در کاربردهای تخصصی‌تر، قالب بتن ممکن است به‌طور دائم در ساختار نهایی گنجانده شود که سبب ایجاد عایق شود و یا به تقویت سازه تمام‌شده کمک کند.

قالب‌ها را می‌توان بر اساس نیاز و شرایط محل از تخته سه‌لا، فولاد یا الوار ساخت. اما حذف قالب ها باید با احتیاط کامل انجام شود تا به اعضای سازه آسیب نرسد. قالب ممکن است از چوب، فلز، پلاستیک یا مواد کامپوزیت ساخته شود:

  • قالب چوبی سنتی

این قالب در محل از چوب و تخته سه‌لا یا تخته خرده چوب مقاوم در برابر رطوبت ساخته می‌شود، تولید آن آسان است اما برای سازه‌های بزرگ‌تر زمان‌بر است. روکش تخته سه‌لا طول عمر نسبتاً کوتاهی دارد.

  • سیستم قالب مهندسی‌شده از ماژول‌های پیش‌ساخته با اسکلت فلزی (معمولاً فولادی یا آلومینیومی)

دو مزیت عمده سیستم‌های قالب در مقایسه با قالب‌های چوبی سنتی، سرعت ساخت (سیستم‌های مدولار، سنجاق، گیره یا پیچ‌شدن سریع به هم) و هزینه‌های پایین‌تر چرخه عمر است.

  • قالب پلاستیکی قابل ‌استفاده مجدد که از سیستم‌های به‌هم‌پیوسته و مدولار برای ساخت سازه‌های بتنی بسیار متغیر، اما نسبتاً ساده استفاده می‌شوند.

پنل‌ها سبک و بسیار مقاوم هستند. آنها به‌ویژه برای پروژه‌های ساختاری مشابه و طرح‌های مسکن انبوه کم‌هزینه مناسب هستند. برای به‌دست‌آوردن یک‌لایه محافظتی اضافی در برابر آب‌وهوای مخرب، سقف‌های گالوانیزه با ازبین‌بردن خطر خوردگی و زنگ‌زدگی کمک می‌کند.

  • قالب عایق دائمی که در محل مونتاژ می‌شود

این نوع قالب پس از عمل‌آوری بتن در جای خود باقی می‌ماند و ممکن است از نظر سرعت، استحکام، عایق حرارتی و صوتی، برتری‌هایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:قالب فلزی بتن

  • سیستم‌های قالب سازه که مستقیما در محل ساخت و ساز مونتاژ می‌شود

این قالب‌ها معمولاً از فرم‌های پلاستیکی پیش‌ساخته تقویت‌شده همراه با الیاف به شکل لوله‌های توخالی هست و معمولاً برای ستون‌ها و پایه‌ها استفاده می‌شوند.

قالب پس از سخت شدن بتن در جای خود باقی می‌ماند و به‌عنوان تقویت‌کننده محوری و برشی عمل می‌کند و همچنین بتن را محدود می‌کند و از اثرات محیطی مانند خوردگی و چرخه‌های یخ – ذوب جلوگیری می‌کند.

  • قالب انعطاف‌پذیر

این قالب‌ها که برخلاف قالب‌های سفت ‌و سخت که در بالا توضیح داده شد، برای انعطاف‌پذیری استفاده می‌شوند و از ورقه‌های پارچه سبک‌وزن و با استحکام بالا برای بهره‌گیری از سیالیت بتن و ایجاد فرم‌های ساختمانی بسیار بهینه و از نظر معماری جالب بهره می‌برند.

با استفاده از قالب‌های انعطاف‌پذیر، می‌توان سازه‌های بهینه‌سازی‌شده‌ای ساخت که از بتن بسیار کمتری نسبت به بخش منشوری با مقاومت معادل استفاده می‌کنند.

زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوکبیشتر بخوانید: زمان و مراحل گیرش بتن

سخن آخر

‌«زمان نگهداری جک زیر سقف تیرچه بلوک» تأثیر به‌سزایی بر هزینه‌ها و مدت‌زمان انجام کارها دارد. تمامی عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم موارد ساده‌ای هستند که احتمالاً از آن‌ها باخبر بوده‌اید اما شاید به شکل دقیق‌تر و عمقی‌تر به این موضوع فکر نکرده بودید.

سعی کنید که این موارد ساده را به‌خاطر بسپارید؛ چراکه ممکن است در آینده نزدیک به کارتان بیایید. اگر هنوز در این مورد سؤالی دارید و یا نیاز به مشورت دارید همین‌الان با مشاوران باتجربه ما در عمود گستر تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند.

هم‌چنین برای خرید انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز مانند قالب فلزی بتن، جک سقفی، داربست مثلثی، سکوی بتن‌ریزی و انواع تجهیزات دیگر می‌توانید با عمودگستر ارتباط برقرار کنید و سفارشتان را ثبت نمائید.

2.6/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.