مقالات, مقالات

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری را بشناسید

shutterstock 585103978 Copy جدول عیار بتن و مقاومت فشاری را بشناسید

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری راه حلی عالی برای پروژه‌هایتان است تا شما را از سردرگمی و یا اشتباه هنگام محاسبه عیار و مقاومت فشاری بازدارد. فراموش نکنید که اشتباه در محاسبه و هنگام بتن‌ریزی ممکن است سبب وقع خسارات جانی و مالی غیرقابل جبران شود؛ به همین خاطر گروه عمودگستر، جدیدترین و به‌روزترین جدول عیار بتن را برای شما آماده نموده است تا در هنگام کار با انواع بتن هیچ مشکلی نداشته باشید و تا حد امکان از وقوع خطرات جلوگیری کنید. پس تا انتها با همراه ما باشید.

عیار بتن چیست؟

در جدول عیار بتن و مقاومت فشاری بتن، حرف “M” به معنای مخلوط است و عدد بعد از “M” نشان‌دهنده مقاومت فشاری بتن است که با یکای MPa یا N/mm2 نمایش داده می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، می‌توان به گرید مخلوط بتن M10، M15، M20 و M25 اشاره کرد. در اینجا M10 به معنای مخلوط بتن است که می‌تواند 10 مگاپاسکال یا 10 نیوتن بار در هر میلی‌متر مربع را تحمل کند.

گرید مخلوط بتن در مهندسی عمران با توجه‌ به نیاز و کاربرد آن‌ها انواع مختلفی دارد. درجات بتن عبارتند از: M5، M10، M15، M20 تا M80.

همه نمرات دارای قدرت، گروه و اهداف استفاده‌ متفاوتی هستند. برخی از آن‌ها استاندارد و از پیش‌طراحی و محاسبه شده‌اند، اما گاهی در پروژه‌های خاص از گریدهای بتن بر اساس نیازی که دارند محاسبه خواهند شد.

خرید و قیمت انواع قالب های فلزی بتن در عمودگستر

جدول عیار بتن و مقاومت فشارینسبت مخلوط بتن

نسبت اختلاط بتن به معنی نسبت مواد به‌کاررفته در ترکیب بتن است؛ برای مثال، 1:5:10، 1:4:8، 1:3:6 و 1:2:4.

ممکن است که در هنگام بتن‌ریزی  از بتن درجه M15 استفاده کنید. شاید بدانید که استحکام M15 چیست، اما باید بدانید که چه مقدار از سیمان، ماسه و سنگ‌دانه در گرید M15 استفاده می‌شود.

از عیار بتنM15  بیشتر مورد استفاده برای تیرها، کف و دال‌ها M15 است که نسبت مخلوط بتن 1:2:4 دارد؛ یعنی 1 قسمت سیمان، 2 قسمت ماسه و 4 قسمت سنگ‌دانه در ترکیب گرید M15 استفاده می‌شود.

یا در مثالی دیگر، گرید بتن M20 وجود دارد که دارای نسبت مخلوط 1:1.5:3 است.
جدول عیار بتن و مقاومت فشاری در ادامه آورده شده است و می‌توانید عیار بتن و نسبت مخلوط آن‌ها را بخوانید.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که نسبت مخلوط بتن به دو دسته مخلوط بتن اسمی و مخلوط بتن طراحی شده تقسیم می‌شود. در ادامه با هر کدام از این دو دسته آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوایند: زمان و مراحل گیرش بتن

مخلوط بتن اسمی

در مخلوط بتن اسمی، نسبت مواد از قبل تعریف شده است. این نوع نسبت‌های اختلاط به طور گسترده در اکثر پروژه‌های ساخت‌ و ساز استفاده می‌شود؛ بنابراین نسبت از قبل محاسبه شده است. در زیر جدول در مورد نسبت اسمی مخلوط بتن آورده شده است.

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری برای مخلوط بتن اسمی

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری برای مخلوط بتن اسمیترکیب طراحی شده

در مخلوط بتن طراحی‌شده، نسبت مواد از پیش تعریف نشده است چراکه بتن در پروژه‌های سنگین مانند ساختمان‌های مرتفع، سدها، پل‌ها و غیره استفاده می‌شود.

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری برای ترکیب طراحی شده

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری برای ترکیب طراحی شده

بیشتر بخوایند: مزایای قالب بندی فلزی چیست؟

نحوه انتخاب عیار بتن

باید بدانید که جدول عیار بتن و مقاومت فشاری اهمیت زیادی در ساخت‌وساز دارد و باید به‌خوبی در انتخاب عیار و درجه بتن دقت کنید. می‌توانید در ابتدا و اول‌ از همه منطقه مورد استفاده خود را مشخص کنید، جایی که قرار است از بتن آن استفاده کنید؛ به‌عنوان‌مثال. ستون‌ها، تیرها، پاسیو یا دال و بر اساس آن نوع عیار و درجه بتن را انتخاب کنید

اساساً 4 گروه از گریدهای بتن وجود دارد. مانند بتن بدون چربی، بتن معمولی، بتن استاندارد و بتن با مقاومت بالا. در زیر تمامی گریدهای بتن ذکر شده و کاربرد آن‌ها به ‌اختصار توضیح داده شده است.

عیار بتن و مقاومت فشاریدرجه مخلوط بتن: M5

M5 (1:5:10)  مخلوط بتن بدون چربی است که می‌تواند بار/ فشار 5 نیوتن در هر میلی‌مترمربع یا 725 Psi  را تحمل کند. 1:5:10 یک مخلوط بتن پایه است که در آن نیازی به استحکام بیشتر نیست، بلکه فقط نیاز به یک سطح صاف است، استفاده می‌شود

گرید بتن: M7.5

M7.5 (1:4:8) نیز یک مخلوط بتن بدون چربی است که در فونداسیون برای ایجاد سطح صاف و ایجاد اختلال بین پایه و سطح زمین استفاده می‌شود. از این نوع گرید بتن معمولاً در جایی استفاده می‌شود که در مقایسه با مخلوط M5 به استحکام کمی بیشتر نیاز است.

عیار بتن: M10

مخلوط بتن گرید M10 (1:3:6) به‌عنوان بتن معمولی طبقه‌بندی می‌شود و نسبت به M15 بار کمتر و نسبت به عیار M5 و 7.5 بار بیشتری را تحمل می‌کند.

M10 دارای مقاومت فشاری 10 N/mm2 یا 1450 Psi است. از عیار بتن M10 در تیرهای پایه، دال‌ها، دیوارهای R.C.C و روسازی راه و غیره استفاده می‌شود.

عیار بتن: M15

M15 دارای نسبت مخلوط بتن 1:2:4 است و به دلیل مقاومت فشاری و شرایط اقتصادی در بخش مخلوط بتن معمولی، بهترین و پرکاربردترین عیار بتن است.

بتن گرید M15 برای پایه‌ها، پی، دال‌ها، راهروها و پاسیوها استفاده می‌شود. هم‌چنین بیشتر بخش‌های خانه با درجه M15 ساخته شده است.

عیار بتن M20 و M25

نسبت مخلوط بتن M20 به ترتیب (1:1.5:3) است. M20 دارای مقاومت فشاری 20 N/mm2 (MPa) یا 2900 Psi است. نسبت مخلوط بتن برای m20 1:1:3 است که یک قسمت آن سیمان است، 1.5 قسمتش، شن و ماسه و 3 قسمت آن سنگدانه است.

بیشتر بخوایند: نکات اجرایی قالب بندی فلزی

نتیجه‌گیری

در این مقاله جدول عیار بتن و مقاومت فشاری و تمام نمرات بتن و نسبت مخلوط آن‌ها صحبت نمودیم. اما یک نکته کوچکی هست که بد نیست بدانید. در کل 2 سیستم درجه‌بندی، بتن ایالات متحده و بریتانیا/ اروپا وجود دارد. ایالات متحده از مکعب برای آزمایش بتن استفاده می‌کند و درجه را با M نشان می‌دهد، درحالی‌که بریتانیایی‌ها/ اروپایی‌ها از استوانه بتنی برای آزمایش استفاده می‌کنند و درجه را با C نشان می‌دهند.

جدول عیار بتن و مقاومت فشاری را جدی بگیرید؛ در غیر این‌صورت ممکن است که با انواع خطرات جانی و مالی شدید مواجه شوید. اگر هنوز در مورد گرید بتن سؤالی دارید و یا هنوز نمی‌دانید که چه نوع گریدی برای پروژه شما مناسب است، همین حالا با کارشناسان عمودگستر تماس بگیرید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.