مقالات

نکات اجرایی قالب بندی فلزی

نکات اجرایی قالب بندی فلزی

 

آشنایی با نکات اجرایی قالب بندی فلزی آن‌قدر مهم است که اگررعایت نشود باعث بروز فجایع غیر قابل جبران خواهد شد. ریزش ساختمان متروپول تمام مردم ایران را ناراحت و متاثر نمود و سبب بروز خسارات مادی و از آن بدتر، جان باختن ده‌ها نفر به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساختمان‌سازی شد و خانواده‌های بسیاری را عزادار نمود.

می‌توان با کمی دوراندیشی و دقت در هنگام بتن ریزی و قالب بندی از وقوع چنین حوادثی جلوگیری نمود. عمودگستر به دلیل وقوع فاجعه اسفبار ریزش ساختمان متروپل تصمیم به شرح نکات مهم ولی ساده در هنگام بتن ریزی و قالب‌بندی کرده است. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

قالب بندی ساختمان را با تمام قدرت انجام دهید!

بشر از همان ابتدا که شروع به ساختن بناهای مختلف نمود از الوار برای قالب‌بندی مصالح استفاده می‌کرد و در عصر حاضر شروع به تولید انواع قالب مدرن که شامل ترکیبی از فولاد، آلومینیوم، الوار، تخته‌لایه و پلاستیک نموده است.

این پیشرفت‌های نوین در تولید انواع قالب منجر به افزایش ساخت ساختمان‌های عظیم، ایمنی در محل کار، استفاده از نیروی کار کمتر و بهینه‌تر شدن انواع سازه‌های بتنی شده است.

قالب‌بندی، چه به صورت قالب‌ موقت و چه به صورت دائمی، جهت نگهداری بتن خیس تا زمان گیرش مناسب، استفاده می‌شود؛ به همین دلیل قالب‌بندی صحیح عنصری حیاتی در ساخت سازه‌های بتنی است.

اگر نگاهی به عکس‌های ساختمان متروپل قبل از ریزش کنید، بخش‌های را مشاهده خواهید نمود که بعد از بتن‌ریزی و قالب‌بندی کاملا شکسته شده است.

این اتفاق ممکن است که به خاطر قالب‌بندی بد، نظارت نامناسب، مواد بی‌کیفیت و یا بتن‌ریزی غیراستاندارد رخ دهد.

نکات اجرایی قالب بندی فلزی
بیشتر بخوانید: نحوه بستن قالب فلزی را بلد شوید!

قالب بندی غیراصولی ساختمان چه حوادثی را ایجاد می‌کند؟

شکست قالب و یا سازه بتنی ممکن است در حین و یا بعد از ریختن بتن رخ دهد. قالب‌بندی نامناسب هم‌چنین می‌تواند منجر به فوران بتن، ریزش سازه، ریزش قالب، تاخیر در ساخت و ساز، هزینه های مالی اضافی و حتی صدمات شدید یا مرگ شود

به همین دلیل است که استفاده صحیح و درست از سیستم های قالب‌بندی بتنی تنها راه جلوگیری از اشتباهات پرهزینه و شکست است.
البته فراموش نکنید که به طور معمول، اشتباهات در طول فرآیند هر کاری ممکن است که رخ دهد، اما شما باید تا حد امکان این از این اشتباهات جلوگیری کنید.

 

نکات اجرایی قالب بندی فلزی را جدی بگیرید!

می‌توانید با در نظر گرفتن نکات اجرایی قالب بندی فلزی از بروز حوادثی مانند ساختمان متروپل جلوگیری کنید. این نکات در عین سادگی از اهمیت بالای برخودار است. در ادامه برخی از مهمترین نکات اجرایی قالب بندی فلزی را برای شما آماده کرده‌ایم.

فشار وارد شده در هنگام قالب بندی را محاسبه کنید

بسیاری از خرابی‌ها به دلیل طراحی ضعیف، معیوب و یا محاسبات نادرست رخ می‌دهد؛ برای نمونه، هنگامی که نیروهای جانبی از سمت بتن بر قالب اعمال شود، پایداری سازه در معرض خطر قرار می‌گیرد.

هنگامی که وزن بیش از حد باشد، قالب می تواند به خودی خود فرو بریزد. و بر یکپارچگی ساختاری تأثیر منفی بگذارد. پس فراموش نکنید که در بتن‌ریزی و قالب‌بندی ساختمان نیروهای وارد شده به قالب ها را به درستی بررسی کنید تا از اعمال نیرو و فشار بیش از حد بر بتن جلوگیری شود.

بازرسی کافی انجام دهید

این مورد از مهم‌ترین نکات اجرایی قالب بندی فلزی است که می‌تواند به راحتی از بروز هرگونه فاجعه جلوگیری کند.
قالب بندی بتن باید هم در حین جاگذاری و هم در فرآیند بتن‌ریزی به دقت بازرسی شود.

اگر بازرس یا کارگران در محل کار به درستی بازرسی قالب‌ها را بررسی نکند، این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد فاجعه‌های غیر قابل جبران شود و در نهایت شکست سنگینی را رقم بزند.

یک فرد شایسته با تجربه را برای انجام بررسی ها و ارزیابی های کامل کیفیت کار در کل فرآیند ساخت و ساز استخدام کنید و حتما اطمینان حاصل کنید که ایمنی محل کار در اولویت قرار دارد.

حتما محل کار را کاملا ایمن نگه دارید و سعی کنید که قوانین ساختمان‌سازی را به درستی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ارتفاع جک های ساختمانی چقدر است؟

نکات اجرایی قالب بندی فلزی در پایداری اتصالات 

برخی از افراد فرآیند سریع‌تر را به پایداری اتصالات مناسب و پایدار ترجیح می‌دهند. اما این کار می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات در مسیر قالب‌بندی شود.

داشتن تکیه‌گاه کافی، میخ و اتصال، جوش و گوه بسیار مهم است. نادیده گرفتن اتصالات در مناطق مهم و حیاتی قالب‌بندی می‌تواند منجر به بی‌ثباتی و یا حتی فروپاشی سازه بتنی شود. حتما باید قبل از بتن‌ریزی، پایداری و ایمن بودن هر اتصال، به خوبی اطمینان حاصل کنید.

تعمیر و نگهداری مناسب را انجام دهید

گاهی اوقات ممکن است خرابی قالب، نتیجه بی‌توجهی در نگهداری صحیح اجزای قالب‌ها باشد. بسیاری از شرکت‌ها اغلب از قالب‌های استفاده می‌کنند که چند بار استفاده شده است.

این کار به دلیل صرفه‌جویی در هزینه است. اگر قالب به طرز نامناسب نگهداری شود، ممکن است که قالب در معرض خطر شکست قرار گیرد. ساییدگی، پارگی و زنگ زدگی قالب ممکن است در حین بتن‌ریزی و یا قالب‌بندی  سبب  شکستگی و سایر آسیب‌ها شود.

قالب را روی یک پایه قوی قرار دهید

اگر قالب‌بندی روی زمینی سست قرار گرفته باشد، می‌تواند باعث ریزش یا شکست در هنگام قالب‌ریزی شود. هم‌چنین این موضوع می‌تواند باعث ته‌نشین شدن نامناسب مواد قالب و در نتیجه تراکم مواد بر سطح بیش از حد بارگذاری شود. قرار دادن قالب بتن بر روی پایه ضعیف با پایداری ناکافی می‌تواند ظرفیت باربری قالب را کاهش دهد.

از برداشتن زود هنگام قالب خودداری کنید

ممکن است که به دلیل محدودیت های زمانی یا بودجه‌ای، به قالب برداری زودهنگام مبادرت ورزید. اما از افتادن در این دام خودداری کنید! برداشتن قالب قبل از عمل آوری مناسب و کافی بتن ممکن است خطرناک باشد و به کل پروژه ساخت و ساز را آسیب جدی برساند.

روغن کاری قالب‌ها را در دستور کارتان قرار دهید

یک لایه نازک روغن یا گریس باید با سطح داخلی قالب قرار داده شود، تا پس از سخت شدن بتن بتوان قالب‌ها را از ستون به آرامی جدا کرد.

نکات اجرایی قالب بندی فلزی با استفاده از ویبراتور   

هنگامی که بتن مرطوب ریخته می‌شود، حباب‌های هوا در داخل مخلوط محبوس خواهند شد و ایجاد حفره ها یا فضاهای لانه زنبوری ایجاد می کنند.

این ساختار «لانه زنبوری» در صورت دست نخورده ماندن می‌تواند طول عمر و استحکام را به خطر بیندازد. ویبراتورها هوای محبوس شده را از مخلوط خارج می‌کنند و محصول نهایی را به صورت صفحه فشرده‌تر و هموارتر در می‌آورند.

نکات اجرایی قالب بندی فلزی

دیگر نکات اجرایی قالب بندی فلزی که باید بدانید

در این قسمت، به بعضی از نکات ریز که باید برای اجرای یک قالب‌بندی خوب مد نظر قرار دهید، اشاره شده است:

  • از قالب‌بندی‌های تاب خورده یا ترک خورده استفاده نکنید.
  • نباید ایراد و اشکال در قالب یا تجهیزات مهم را نادیده بگیرید؛ چرا که تجهیزات قالب‌بندی خراب، بتن‌ریزی را با اشکال مواجه می‌کند.
  • قالب را در محل مناسب نگهداری نمائید.
  • هنگام قرارگیری بتن در قالب، جابه‌جایی قالب غیرممکن خواهد شد. حتما زمانی را برای قرارگیری صحیح قالب‌بندی در نظر بگیرید.
  • اگر قالب شما به درستی مهاربندی نشده باشد، ممکن است که سبب بروز مشکلاتی مانند برآمدگی و شکست کامل قالب‌بندی شود.
  • از قالب‌هایی استفاده کنید که آن‌قدر قوی باشد که هنگام قالب‌بندی بتواند انواع بارهای مرده و زنده را تحمل کند.
  • قالب‌ها برای حفظ شکل خود، باید محکم ساخته شود و بتواند بارها را به صورت افقی و عمودی تحمل نماید.
  • اتصالات قالب‌بندی باید در برابر نشتی دوغاب ایمن و محکم کنید.
  • ساخت قالب باید امکان حذف قطعات مختلف را به ترتیب دلخواه بدون آسیب به بتن فراهم کند.
  • مواد قالب‌بندی باید ارزان، در دسترس و برای استفاده مجدد مناسب باشد.
  • قالب‌بندی باید دقیقاً روی محل مورد نظر تنظیم شود و سطوح باید کاملا صاف باشند.
  • قالب‌ها در هنگام قالب‌بندی باید تا حد امکان سبک باشد تا گارگران بتوانند به راحتی آن‌ها را جابه‌جا کنند

 

بیشتر بخوانید: زمان قالب برداری بتن چقدر است؟

سخن آخر

می‌شود با رعایت این نکات اجرایی قالب بندی فلزی از وقوع اتفاقات ناگوار عمرانی جلوگیری کرد. انتخاب ابزار مناسب در کنار توجه به نکات استاندارد و ایمنی، کیفیت ساخت و ساز شما را افزایش می‌دهد. یکی از ابزارهای مهم برای قالب‌بندی، قالب فلزی بتن است که انتخاب قالب مناسب، بسیاری از مشکلات را از پیش پای شما بر می‌دارد.

شرکت عمودگستر، انواع تجهیزات فلزی مرتبط با قالب‌بندی و عملیات عمرانی مانند قالب فلزی بتن، سولجر، جک سقفی، سولجر، قالب یوکاریوت، سکوی بتن‌ریزی و سایر تجهیزات را در اختیارتان قرار می‌دهد تا با دست باز، ساخت و سازتان را به پایان برسانید!

 

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.