مقالات

ارتفاع جک های ساختمانی چقدر است؟

ارتفاع جک سقفی

جک ساختمانی، ساختاری جهت ساپورت و نگه داشتن سازه است و به منظور تحمل مقدار باری که سقف ایجاد می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جک‌های ساختمانی برای تمامی سقف های ساختمان‌ها مانند طاق ضربی، تیرچه بلوک، یونولیت، وافل و سقف‌های دیگر استفاده می‌شود و ارتفاع جک ساختمانی برای موارد استفاده مختلف، متفاوت است. در این مقاله عمودگستر، با ارتفاع جک ‌های ساختمانی سقفی آشنا می‌شوید.

جک ساختمانی چیست؟

تمام سقف ها برای پایداری و استحکام بالا، نیاز به نگهدارنده دارند که جک ساختمانی می‌تواند این کار را انجام دهد. در برخی از سقف‌ها مانند سقف های قالب بتنی نیاز به این محصول بسیار محسوس است.

این محصول از سه قسمت اصلی که شامل نر، ماده و  رزو تشکیل شده است. زیر ساخت  اصلی جک  سقفی از لوله‌ای ساخته شده است که سبب می‌شود ارتفاع جک ساختمانی سقفی مختلف باشد.

جک سقفی، قطرهای متفاوتی دارد، اما متداول‌ترین آن دارای قطر 6 سانتی‌متر و ضخامت 2 میلی‌متر است که جک به قسمت پایین متصل می‌شود. قسمت بالایی جک شامل لوله‌ای به قطر 5 سانتی‌متر و ضخامت حدود 2.5 میلی‌متر است.

 

سفارش، خرید و قیمت انواع جک سقفی در عمودگستر

ارتفاع جک سقفی

بیشتر بخوانید: نحوه بستن قالب فلزی را بلد شوید!

انواع جک سقفی

جک سقفی یک محصول متنوع است و می‌توانید انواع آن را در بازار خریداری کنید. انواع جک‌های ساختمانی شامل موارد زیر است:

  • جک های سقفی متقاطع
  • جک سقفی بدون ضربدر
  • جک سقفی U شکل
  • جک های ساحلی
  • جک فلزی
  • جک تلسکوپی

انواع جک سقفی بر اساس وزن

جک‌های سقفی به طور کلی از نظر وزنی، در انواع زیر تولید می‌شوند:

  • جک های سبک که وزن کم را تحمل می‌کنند و
  • جک‌های سنگین که می‌توانند وزن زیاد و فشار زیاد را تحمل نمایند.

بسته به نیاز می‌توان ابعاد و ضخامت این محصول را تعیین کرد؛ یعنی محدوده وزنی جک ساختمانی توسط سازنده و فروشنده تعیین و سفارش می‌شود.

اندازه و ارتفاع جک ساختمانی سقفی چقدر است؟

همان‌طور که در ابتدای متن گفته شد، قسمت زیرین ساخت ساپورت جک از لوله با قطر حدود 6 سانتی‌متر و ضخامت این لوله ها حدود 2 میلی‌متر است، اما قسمت بالایی جک که از لوله ساخته شده است.، قطر 5 سانتی‌متر و ضخامت 2.5 میلی‌متری دارد.

این جک‌ها می‌توانند تا 1.5 تن بار را تحمل کنند. ارتفاع جک ساختمانی سقفی به صورت استاندارد، 3 متر و 20 سانتی‌متر است و وزن 14 کیلوگرمی دارد. البته لازم به ذکر است که ارتفاع جک‌ های  ساختمانی سقفی  بیشتر نیز وجود دارد که عبارت هستند از:

  • جک سر 1 تا 3.5 متری
  • جک سر ثابت 2 تا5 متری
  • جک 3 تا 4 متری سر ثابت
  • جک سر 4 تا 4.5 متری
  • جک 5 تا 5.5 متری

کاربرد جک ساختمانی

فرقی نمی‌کند خانه ای دو طبقه بسازید یا یک مجتمع تجاری چند طبقه یا برج های بلند و بزرگ، این محصول برای هر پروژه ساختمانی نیازی اساسی است.

از این محصول برای فرم‌دهی سقف‌ها و هم‌چنین نگه داشتن بار سقف تا پایان ساخت آن طبقه استفاده می‌شود. کاربرد اصلی این محصول، نگهداری موقت سقف است. کیفیت محصول نیز اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا می‌تواند میزان بار و فشار سقف را تحمل کند و ثانیا روی زمین های سست و ناهموار بایستد.

بیشتر بخوانید: زمان قالب برداری بتن چقدر است؟

جک سفقیتفاوت جک سقفی نو و کارکرده

ساخت جک به دلیل نوع ساختار و استحکام بالا، برای سالیان سال قابل استفاده است؛ لذا فروش جک‌های سقفی دست دوم متداول است.

نکته مهم این است که قدرت و مقاومت این محصول دست دوم هم‌چنان بالاست، اما اگر پروژه شما وزن ساختاری زیادی دارد، بهتر است از جک‌های نو استفاده کنید.

این محصول در صورت استفاده نادرست و آسیب دیدگی، قابل تعمیر و استفاده مجدد است.

بیشتر بخوانید: فرق اسکافلد و داربست چیست؟

سخن آخر

برای ساخت هر سازه یا هر ساختمانی نیاز به یک سری مصالح ضروری است که بدون استفاده از آن‌ها ساخت سازه زیر سوال می‌رود. مهندسان برای طراحی سقف از طرح‌های مختلفی استفاده می‌کنند، اما برخی از طرح‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مانند سقف‌های کامپوزیت، سقف‌های طاق ضربی، طرح‌های سقف تیرچه بلوک و برخی از طرح‌های دیگر. یکی از ابزارهای مهم ساخت سقف، جک های سقفی ساختمانی هستند و انتخاب «ارتفاع مناسب جک ساختمانی»، در این خصوص اهمیت دارد.

برای تهیه انواع تجهیزات قالب‌بندی بتن می‌توانید شرکت عمودگستر را انتخاب کنید. تجهیزات مختلف فلزی ساخت و ساز از قبیل جک سقفی، قالب فلزی بتن، سکوی بتن ریزی، داربست مثلثی، سولجر و انواع و اقسام محصولات دیگر، از فروشگاه عمودگستر قابل تهیه است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.