مقالات

نحوه بستن قالب فلزی را بلد شوید!

قالب بندی-دیوار-دو-طرفه

برای فرار از دست بتن‌های کج و بدفرم باید چه کار کنید؟! آگاهی از نحوه بستن قالب فلزی به شما کمک می‌کند که بتن را به شکل دلخواه در ساخت و سازتان در بیاورید. بتن تازه در ابتدا چسبناک و خمیری است و به همین دلیل به شکل قالب مشخص‌شده در می‌آید؛ پس باید قالب فلزی را خوب ببندید تا بتن خوبی را برداشت کنید! در این مقاله از عمودگستر، نحوه بستن قالب فلزی بتن را بررسی می‌کنیم تا با این موضوع بهتر آشنا شوید. پس تا انتها همراه ما باشید.

بستن قالب فلزی بتن را جدی بگیرید!

بعد از اینکه آرماتورهای فولادی و مخلوط بتن مورد نیاز برای ساخت و ساز مشخص شد، نوبت به انتخاب قالب مناسب جهت قالب بندی خواهد رسید. به طور کلی، قالب دارای ماهیت موقت است و پس از سخت شدن بتن قرار که در آن ریخته شده، برداشته می‌شوند اما همین تجهیزات موقت، آثار دائمی روی ساخت و سازتان می‌گذارند!

در هنگام تهیه قالب باید جزییاتی مانند اندازه دقیق، مقاومت، وزن، زمان ساخت و پرداخت سطحی را به دقت بررسی کنید؛ چرا که برای سازه های بتنی یکپارچه و بتن آرمه مناسب، این بررسی‌ها مورد نیاز است.

خرید و سفارش انواع قالب فلزی بتن از عمودگستر

soljer

نحوه بستن قالب فلزی به صورت عمودی

قالب عمودی برای پی‌های نواری، دیوارهای بتنی و ستون ها استفاده می‌شود. مخلوط بتن بلافاصله پس از ریخته شدن در قالب، تا رسیدن به پایداری مناسب خود، تحت تأثیر بار خود بتن و فشار جانبی است که به آن فشار جانبی مخلوط بتن گفته می‌شود. فشار جانبی مخلوط بتن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • ترکیب و خواص مخلوط بتن (چگالی، نوع سیمان، کیفیت بتن)
  • تکنولوژی بتن‌ریزی (سرعت بتن‌ریزی، تراکم، عمق ارتعاش، ارتفاع کل مخلوط بتن)
  • و شرایط محیطی (دما، رطوبت هوا).

در هنگام نصب قالب بندی بتن از سیم‌کشی برای تحمل فشار جانبی مخلوط بتن استفاده می شود که بهتر است این روش در هنگام نصب قالب مد نظر قرار گیرد.

مخلوط بتن، علاوه بر فشار جانبی که در بالا ذکر شد، نیروهای شناوری نیز ایجاد می‌کند که ممکن است باعث حرکت قالب شود. این مورد به ویژه در مورد قالب‌های فونداسیون، بارز است.

بیشتر بخوانید: زمان قالب برداری بتن چقدر است؟

نحوه بستن قالب فلزی به صورت افقی

قالب افقی برای سقف و تیرها استفاده می‌شود. قالب افقی در معرض بارهای عمودی است که باید از طریق حامل های قالب و باربرهای اصلی و هم‌چنین ستون‌ها، به زیر خاک سخت منتقل شود. بارهای عمودی تحت تاثیر عوامل زیر است:

  • وزن مخلوط بتن در ارتفاع مشخص شده
  • تقویت کننده‌ها
  • مخروط های بتنی در محل ریختن بتن
  • و بار مرده قالب.

علاوه بر بارهای عمودی، بارهای افقی نیز وجود دارد که عبارت هستند از:

  • باد
  • موقعیت ستون ها،
  • پشتیبان کننده ها

نیروهای افقی توسط سازه‌های کمکی، مانند مهاربندها، پایه‌ها و یا اتصال به اجزای سازه‌ای موجود مانند دیوارها و ستون‌ها جذب می‌شوند.

نحوه بستن قالب فلزی پایه

قالب‌های فونداسیون را می‌توان به روش‌های مختلفی طرح‌ریزی کرد. اساساً بین قالب برای پایه‌های سوکت و قالب برای فونداسیون‌های نواری تفاوت وجود دارد. نوع طراحی ساخت و ساز با توجه به اندازه، عمدتاً با ارتفاع قالب فونداسیون تعیین می‌شود.

نحوه بستن قالب فلزی برای پایه‌های منفرد، مشابه قالب ستون و قالب برای پی‌های نواری، مشابه قالب‌بندی معمولی است. معمولاً پنل‌های ورقه‌ای با حامل‌های قالب، به شکل والر برای قالب‌بندی فونداسیون استفاده می‌شود.

پایه‌های منفرد نیز با استفاده از والرها اما از نوع لبه‌ای، محکم می‌شوند. مهاربندی توسط الوارهای مربع و گرد و هم‌چنین تخته‌هایی که به صورت مورب چیده شده‌اند، انجام می‌شود. از سیم‌کشی و هم‌چنین پیچ‌های فلزی به عنوان ابزاری جهت محکم نمودن قالب استفاده می‌شود.

 قالب سقف را چگونه می‌بندند؟

اما نحوه بستن قالب سقف به چه صورت است؟ قالب سقفی بیشتر در سازه‌ها و ساختمان‌ها یافت می‌شود. ورق قالب ممکن است از تخته یا پنل‌های ورق فلزی پیش‌ساخته تشکیل شده باشد.

ورق قالب روی باربرهای قرار می‌گیرد و نیروها را به ستون‌های چوبی منتقل می‌کند. می‌توانید از مهارکننده که به صورت تخته مورب، جهت جذب نیروهای افقی استفاده کنید. ستون‌های چوبی گرد روی گوه‌های دوتایی قرار می‌گیرند که به عنوان کمک‌کننده و یا اصلاح‌کننده عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: فرق اسکافلد و داربست چیست؟


قالب بندی ستون بتنی به چه صورت انجام می‌شود
؟

با استفاده از قالب فلزی بتن و کنج‌های بيرونی قالب بتن، می‌توانید شکل‌های متفاوتی از ستون از جمله

  • مربعی
  • مستطيلی
  • چند ضلعی

را ایجاد نمائید.

برای عمود نگه داشتن سطوح ستون نسبت به يکديگر از قيدها استفاده می‌کنند. این قيدها دو نوع هستند:

  • قيدهای لوله‌ای
  • قيدهای ناودانی (گونيا شکل هستند)

قيدهای که از نوع لوله‌ای هستند، با گيره متوسط به بدنه قالب اتصال می‌یابند. اگر ستون‌ها بزرگتر از 60×60 سانتی‌متر باشد، باید از قيد ناودانی با گيره بلند استفاده شود.

جهت محافظت از پيچ خوردن ستون‌ها بهتر است که گوشه‌ها و قالب‌های فلزی بتن، در يک ارتفاع قرار نگیرند؛ به عنوان نمونه، اگر گوشه‌ها 200 سانتی متری باشند، بايد سايز پنل قالب فلزی بتن در حدود 150 و 200 سانتی‌متری باشد. برای اجرای دقيق‌تر ستون‌ها بهتر است از جک شاقول‌کننده استفاده شود.

نحوه بستن قالب فلزینکات مهم نحوه بستن قالب فلزی

قبل از قرار دادن بتن، قالب باید تمیز و برای اجرای صحیح به دقت بررسی شود. پس از تمیز کردن، قالب‌های دیوار و ستون باید محکم بسته شوند؛ زیرا حداکثر فشار مخلوط بتن در پای قالب رخ می‌دهد.

برای این منظور، قطعات قالب باید در برابر تخته رانش و حامل های قالب قرار گیرند. در صورت لزوم، حامل های اضافی قالب باید نصب شوند.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که بلافاصله قبل از بتن‌ریزی، قالب باید کاملاً با آب خیس شود؛ زیرا آب کمتری از مخلوط بتن خارج می‌گردد و کمک می‌کند که قالب، راحت جدا شود.

هم‌چنین هنگام قرار دادن بتن باید دقت شود که هیچ تغییری در قالب صورت نگیرد. جداسازی قالب باید فقط در صورتی شروع شود که مهندس سایت مسئول دستورالعمل‌های صریح مربوطه را داده باشد. برداشتن زود هنگام قطعات قالب ممکن است باعث آسیب شدید به ساختار و یا آسیب به افراد شود.

سخن آخر

پیدا کردن شناختی درست از «نحوه بستن قالب فلزی» در ساخت و ساز و آگاهی از کاربرد صحیح قالب‌های فلزی، به شما برای تجربه کردن یک ساخت و ساز  موثرتر کمک می‌کند. شناخت صحیح قالب ساخت و ساز بسیار سودمند خواهد بود. پس از آن‌که نیازهای عمرانی ساختمان آگاه شدید و سپس ابزار مناسب را برای برآورده ساختن این نیازها پیدا کردید، نوبت به یک خرید هوشمندانه می‌رسد.

برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند داربست مثلثی، قالب فلزی بتن ،سولجر، سکوی بتن ریز، جک سقفی و سایر محصولات فلزی مشابه، می‌توانید فروشگاه عمودگستر را انتخاب کنید. هم‌چنین برای دریافت مشاوره خرید و قیمت محصولات می‌توانید از پرسنل عمودگستر راهنمایی بگیرید

همین حالا از عمودگستر مشاوره رایگان بگیرید

 

سوالات متداول

برای تهیه قالب باید چه نکاتی را بررسی کنیم؟

برای تهیه قالب باید به نکته‌هایی در مورد اندازه دقیق، وزن، زمان ساخت و پرداخت سطحی و مقاومت توجه کنیم.

منظور از فشار جانبی مخلوط بتن چیست؟

پس از ریخته شدن مخلوط بتن در قالب تا زمانی که به پایداری مناسبی برسد، تحت تاثیر بار خود بتن و فشار جانبی است. به این موضوع، فشار جانبی بتن گفته می‌شود.

فشار جانبی مخلوط بتن به چه عواملی بستگی دارد؟

نوع ترکیب و خواص مواد مخلوط بتنی (مانند: نوع سیمان، چگالی و کیفیت بتن)

بارهای عمودی تحت تاثیر چه عواملی هستند؟

با توجه به ارتفاع مشخص شده، وزن مخلوط بتن تعیین می‌شود. هم‌چنین عواملی مانند محلی که مخروط‌‌های بتونی در آن ریخته می‌شود، تقویت‌کننده و بار مرده قالب، تحت تاثیر بارهای عمودی هستند.

برای محافظت از پيچ خوردن ستون‌ها باید چه کاری انجام داد؟

نباید گوشه‌ها و قالب‌های فلزی بتنی در یک ارتفاع قرار بگیرند. مثلا اگر ارتفاع گوشه‌ها 300 سانتی‌متر باشد، بهتر است ارتفاع قالب فلزی بتن بین 250 تا 300 باشد. برای بهتر و دقیق‌تر شدن این کار می‌توانید از شاقول استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.