مقالات

معایب قالب پلاستیکی بتن را خوب بشناسید!

معایب قالب پلاستیکی بتن

به تازگی نوع جدیدی از قالب که به نام قالب پلاستیکی بتن یا پلیمری مشهور است به بازار راه یافته است. این قالب نقاط قوت و ضعفی دارد که بسته به ترجیحات شما برای ساخت و ساز می‌تواند مورد اقبال یا عدم استقبال شما قرار بگیرد. در این مقاله به برخی از مزایا و معایب قالب پلاستیکی بتن اشاره می‌کنیم که بتوانید برای انتخاب این قالب‌ها تصمیم بهتری بگیرید. پس با عمودگستر همراه باشید.

قالب پلاستیکی بتن چه قالبی است؟

قالب پلاستیکی بتن نوعی قالب بتن است که یک بدنه اصلی از جنس فلز دارد که به وسیله روکشی از پلاستیک پوشانده شده است. پلاستیک این نوع قالب بتن از پلیمری به نام ABS درست می‌شود که این پلیمر سبب شده است قالب پلاستیکی در مقابل ضربات مقاومت خوبی داشته باشد.

از طرفی قالب پلاستیکی بتن در  دماهای  20- تا 80+ درجه بالای صفر، مقاومت و پایداری خوبی از خود نشان می‌دهد. این قالب‌ها سطح صاف و یک‌دستی دارند و برای انجام  بتن اکسپوز بسیار مناسب هستند.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم در قالب بندی فونداسیون

قالب پلاستیکی بتنمعایب قالب پلاستیکی بتن چیست؟

قالب بتن پلاستیکی، در مقابل به برخی دیگر از قالب‌های بتن مانند قالب فلزی، در برابر بارها و وزن وارد شده از بتن مقاومت و پایداری کمی دارد. به همین دلیل این قالب‌ها برای انجام ساخت و سازها و پروژه‌های بسیار بزرگ که نیاز به مقاومت کافی دارند، اصلا قابل اتکا و مناسب نیستند.

از دیگر «معایب قالب پلاستیکی بتن» در مقابل قالب‌های فلزی، می‌توان به دوام کم‌تر آن‌ها اشاره کرد که موجب می‌شود نمی‌توانید به مدت طولانی از این قالب ها استفاده کنید.

یکی دیگر از معایب قالب پلاستیکی بتن این است که این قالب‌ها نیاز به احداث زیرساخت‌های بیشتری برای برپایی در سقف، دیوار و یا ستون نیاز دارند.

قالب پلاستیکی بتن نیازمند مهارکننده‌های بند افقی زیادی است؛ به طور نمونه برای ایجاد قالب بندی در دیوارها توسط قالب فلزی در هر یک متر ارتفاع، دو ردیف مهارکننده افقی (لوله داربست) لازم است، اما در قالب‌بندی پلاستکی باید یک ردیف دیگر از مهارکننده‌های افقی اضافه شود؛ لذا به سه ردیف مهار کننده در هر متر ارتفاع نیاز است.

هنوز معایب قالب های گلاستیکی بتن تمام نشده است! قالب‌های پلاستیکی که در ابعاد مختلف موجود نیستند و تنها در سه بعد ۱۵، ۲۰ و ۵۰ سانتی‌متری و با ارتفاع ۱ متری تولید می‌شوند.

از دیگر معایب قالب‌های پلاستیکی می‌توان به این مورد اشاره کرد، قالب‌های پلاستیکی برای پروژه‌های بزرگ قابل اجرا نیستند؛ زیراهیچ استحکامی ندارند و روی دوام آن‌ها نمی‌توان حسابی باز کرد.

قالب‌های پلاستیکی بتن به طراحی بسیار دقیقی نیاز دارند و این ظرافت برای این متریال اصلأ صرفه اقتصادی خوبی ندارد و گران هستند.

یکی دیگرازمعایب قالب‌های پلاستیکی بتن این است که این قالب‌ها را نمی‌توان برای چند پروژه استفاده کرد، زیرا دوام و استحکامی ندارند ومی‌توان گفت یکبار مصرف هستند.

جایگزین‌ های قالب پلاستیکی کدام قالب‌ها هستند؟

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین جایگزین‌ها برای قالب‌های بتن پلاستیکی، قالب های بتن فلزی هستند.

قالب بتن فلزی استحکام و مقاومت بسیار بالاتری نسبت به قالب بتن پلاستیکی دارد. این قالب‌ها برای بنا کردن سازه‌های بزرگ و بلند مانند اتوبان‌ها و یا برج‌ها، بسیار کاربردی‌تر و  به لحاظ اندازه گیری، شاغول کردن و فوندانسیون دقیق‌تر هستند.

قالب‌های بتن فلزی بسیار قابل اعتمادتراز قالب‌های بتن پلاستیکی هستند و مهم‌ترین موضوع در مورد این قالب‌ها این است که بتن به بدنه قالب نمی‌چسبد و دچار آسیب نمی‌شود.

دومین پیشنهاد ما برای جایگزین قالب‌های بتن پلاستیکی، قالب‌های مدولار هستند.

یکی از جدیدترین قالب‌هایی که به تازگی وارد بازار ساخت و ساز شده است، قالب بتنی از نوع مدولار است. این قالب پلیمری امکان ترکیب شدن با قالب‌های فلزی بتن را دارد و در ساخت انواع سازه‌های بتنی می‌توان از این قالب استفاده کرد و دیگر نگران استحکام و تحمل وزن سازه نبود.

مزایای قالب‌ فلزی بتن در برابر قالب پلاستیکی چیست؟

قالب‌های فلزی بتن در مقابل قالب پلاستیکی مزایایی دارند که دانستن این مزایا به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید. برخی از مزایایی قالب‌های فلزی نسبت به نوع پلاستیکی آن عبارت هستند از:

  • قدرت بیشتر برای نگهداری بار از طرف بتن
  • وابستگی به زیرساخت‌های کمتر برای برپایی
  • نیازمندی به تعداد مهار کننده‌های کمتر
  • مناسب برای ایجاد زیرساخت‌های بتنی مقاوم و قوی
  • مقاومت و عمر زیاد
  • قابلیت استفاده به دفعات زیاد
  • مناسب برای ساخت و ساز پروژه‌های بزرگ

معایب قالب پلاستیکی بتن

 بیشتر بخوانید: تجهیزات قالب بندی بتن و بتن ریزی چیست؟

قالب‌های پلاستیکی بتن چه انواعی دارند؟

قالب‌های پلاستیکی انواع مختلفی دارند و هرکدام برای کارکرد خاصی طراحی شده است. در این قسمت به انواع این قالب‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. قالب پلاستیکی بتن دیوار

از این قالب در ساخت دیوار بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. قالب پلاستیکی ستون

این قالب‌ها با توجه به ابعاد ستون، دارای پانچ های متعددی هستند که می‌توانید به وسیله آن‌ها، ابعاد قالب ستون را تعیین نمائید.

  1. قالب بتن پلاستیکی سقف

این قالب‌ها برای ساخت سقف‌های بتنی استفاده می‌شود و از نظر ایمنی بسیار عالی است و گزینه مناسبی برای یونولیت به شمار می‌آید.

  1. قالب پلاستیکی سنگ فرش

این قالب‌ها در واقع شابلون بتن و از نوع پلاستیکی فشرده هستند و برای ساخت و ایجاد الگوهای مختلف برای پیاده‌رو، سنگ فرش پارک‌ها، ، ویلا، حیاط و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

سخن آخر

برای این که بهترین انتخاب قالب بتن را داشته باشید، باید نیازهای پروزه را در نظر بگیرید و با توجه به توقعاتی که دارید، مناسب‌ترین نوع قالب را برگزینید. بنابراین باید قالب‌های مختلف را به خوبی بشناسید.

شرکت عمودگستر انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند قالب فلزی بتن، داربست مثلثی و جک سقفی و سایر  محصولات  عمودگستر و هم‌چنین دریافت مشاوره و راهنمایی، با پرسنل شرکت عمودگستر تماس بگیرید.

 

از عمودگستر مشاوره خرید و استعلام قیمت بگیرید

 

محدودیت قالب پلاستیکی چیست؟

قالب‌های پلاستیکی بتن، در شکل و اندازه محدودیت دارند

آیا قالب‌های پلاستیکی مقاومت زیادی دارند؟

مقاومت قالب‌های پلاستیکی بتن در مقایسه با قالب‌های فلزی کمتر است

قیمت قالب‌های پلاستیکی چگونه است؟

قالب‌ها پلاستیکی بتن هزینه اولیه زیادی دارند

تحمل وزن قالب‌های پلاستیکی چگونه است؟

قالب‌های پلاستیکی بتن، وزن بتن کمتری نسبت به قالب‌های فلزی تحمل می‌کنند

2 اشکال عمده قالب‌های پلاستیکی بتن چیست؟

این قالب‌ها دما را به راحتی از دست می‌دهند.
سطح بسیار صافی تولید خواهد شد که فرآیند تکمیل را با مشکل مواجه می کند

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.