مقالات

بتن اسفنجی اتوکلاوی چیست؟

بتن اتوکلاوی چیست؟

به نظرتان بتن های اسفنجی اتوکلاوی چه ویژگی‌هایی دارند و چقدر به ساخت و ساز شما کمک می‌کنند؟ آیا استفاده ازاین نوع بتن موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های ساخت و سازتان می‌شود؟ این بتن‌ها چه مزیت‌هایی برایتان دارند؟ با عمودگستر  همراه باشید تا با این تکنولوژی جذاب و جدید آشنا شوید.

بتن اسفنجی اتوکلاوی چیست و از چه موادی ساخته شده است؟

بتن اسفنجی اتوکلاوی (AAC) نوعی از مصالح ساختمانی سبک‌وزن و پیش‌ساخته برای تولید واحدهای بنایی بتنی مناسب  مانند بلوک‌هاست. AAC ها از ماسه کوارتز، آهک، گچ کلسینه شده، سیمان، آب و پودر آلومینیوم تشکیل می‌شوند و زیر فشار و حرارت در اتوکلاو پخته می‌شوند.

«بتن اسفنجی اتوکلاوی» به وسیله سنگدانه‌های ریز، سیمان و یک عامل منبسط‌کننده ساخته می‌شود که باعث می شود مخلوط تازه مانند خمیر نان پف کند. در واقع این نوع بتن حاوی 80 درصد هوا است.

بلوک‌های بتن اسفنجی اتوکلاوشده به وسیله ملاتی نازک به هم متصل می‌شوند. این قطعات را می‌توان برای دیوار، کف و سقف استفاده نمود. این بلوک‌ها در عین این‌که سبک‌وزن هستند، عایق صوتی و حرارتی بسیار عالی را ارائه می‌دهد و مانند همه مواد مبتنی بر سیمان قوی و مقاوم در برابر آتش است. برای این‌که بتن اسفنجی اتوکلاوی دوام داشته باشد، به نوعی پوشش کاربردی گچ اصلاح‌شده با پلیمر یا سنگ طبیعی نیاز دارد.

بتن اسفنجی اتوکلاوی

بیشتر بخوانید: تجهیزات قالب بندی بتن و بتن ریزی چیست؟

مزایای بتن اسفنجی اتوکلاوی چیست؟

حالا که با این نوع بتن آشنا شدید، نوبت به آن می‌رسد که مزایای AAC ها را نیز بدانید. برخی از مزیت‌های بتن‌ اسفنجی اتوکلاوی عبارت هستند از:

  • عایق مناسب صدا و گرما است
  • سبک‌وزن است
  • به راحتی قابل تراشیدن و شکل دادن است
  • می توان به راحتی میخ و پیچ را به درون آن‌ها وارد کرد
  • برای لوله‌کشی با قطر کم مناسب است.
  • در برابر آب، پوسیدگی، کپک و حشرات مقاوم است
  • در برابر آتش مقاوم است و چون به دلیل غیر قابل احتراق است، بخارات سمی از خود خارج نمی‌کند.

اما این بتن‌ها در کنار مزایایی که دارند، با محدودیت‌هایی هم روبه‌رو هستند. برای مثال، بتن‌های  اسفنجی اتوکلاوی به اندازه دیگر محصولات بتنی به طور گسترده در دسترس نیستند.

هم‌چنین از آن‌جایی که مقاومت آن نسبت به اکثر محصولات یا سیستم های بتنی کمتر است، در هنگام استفاده به عنوان باربر، معمولاً باید تقویت شود. علاوه بر این، AAC به پوشش محافظ نیاز دارد؛ زیرا داری مواد متخلخل هستند و در صورت نبود پوشش مناسب، خراب می‌شود.

پایداری و عملکرد انرژی

از نظر مواد، بتن اسفنجی اتوکلاوی می‌تواند حاوی مواد بازیافتی مانند خاکستر و فلز باشد. علاوه بر این، مقدار زیادی هوا را در خود جای می‌دهد که نسبت به بسیاری از محصولات ساختمانی دیگر حاوی مواد خام کمتری در حجم است.

این بتن‌ها از نظر عملکرد نیز منجر به ایجاد پوشش‌های محکم ساختمان می‌شود. این پوشش کارآمد سبب حفظ انرژی می‌شود و از هدررفت ناخواسته انرژی جلوگیری می‌کند. آزمایش فیزیکی صرفه‌جویی در گرمایش و سرمایش تقریباً 10 تا 20 درصدی را در مقایسه با ساخت قاب معمولی نشان می‌دهد.

در آب و هوای مداوم سرد، صرفه‌جویی انرژی ممکن است تا حدودی کمتر باشد؛ زیرا این ماده جرم حرارتی کمتری نسبت به سایر انواع بتن دارد.

بیشتر بخوانید: با بتن ریزی کف با ماله پروانه ‌ای آشنا شوید

بتن اسفنجی کلاوی چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید این نوع بتن، ابتدا چندین ماده از جمله سیمان، آهک، آب، ماسه ریز آسیاب‌شده و خاکستر بادی به صورت دوغاب مخلوط می‌شوند. سپس یک عامل انبساط مانند پودر آلومینیوم اضافه می‌شود و مخلوط سیال در یک مخلوط‌کن بزرگ ریخته می‌شود.

دوغاب با عامل انبساط واکنش می‌دهد و حباب‌های هوا تولید می‌کند و به این صورت، مخلوط منبسط می‌شود. پس از به دست آمدن  ماده خمیرمانند، این ماده با سیم به بلوک‌ها یا پانل‌هایی با اندازه دقیق و دلخواه بریده می‌شود و سپس پخته (اتوکلاو) می‌گردد.

گرما به مواد کمک می‌کند تا سریع‌تر عمل کنند و به این صورت، بلوک‌ها و پنل‌ها ابعاد خود را حفظ کنند. قبل از عمل‌آوری، آرماتورها در پانل‌ها قرار می‌گیرند.


بتن اسفنجی اتوکلاوی

بیشتر بخوانید: بتن اکسپوز چیست؟

ساخت بنا با AAC ها چه سهولت‌هایی دارد؟

به دلیل وزن کم AAC، می توان از آن‌ برای تولید بناهای با ابعاد بزرگ استفاده کرد و امکان ساخت سریع دیوارها را فراهم نمود. تکنولوژی تولید این بتن این امکان را فراهم می کند که محصولات AAC با تمام اشکال به تولید برسد.

در فرآیند تولید، می‌توان بلوک‌های زبانه‌دار و شیاردار و المان‌هایی با گرفول‌های پروفیلی را به دست آورد. هم‌چنین راه‌حل‌های ساختاری، روی سهولت و سرعت ساخت تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.

به دلیل وزن کم، حمل و نقل مواد در مسافت های طولانی امکان استفاده کامل از وسایل حمل و نقل میسر است.

در هنگام ساخت و ساز، دقت ابعاد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و مزیت دیگر این بلوک ها این مورد است که می‌توان دقیقاً به اندازه مورد نظر، بلوک‌ها را برش داد؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را با استفاده از اتصال نازک روی دیوار نصب کرد

مزیت AAC نسبت به سایر مواد، سهولت پردازش، یعنی برش و پرداخت است که به سرعت شکل مورد نظر را فراهم می‌کند. برای پردازش می‌توان از ابزارهایی با کاربری آسان، دستی و ارزان استفاده نمود.

این امر سبب شده است تا روند ساخت و ساز آسان‌تر شود و ازطرف دیگر تولید مواد زائد به حداقل برسد که این موضوع روی کاهش هزینه‌ها و هم‌چنین حفظ محیط زیست تاثیر به‌سزایی دارد.

سخن آخر

بتن اسفنجی اتوکلاوی یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های مصالح برای ساخت و ساز است که جنبه‌های مثبت زیادی دارد. استفاده از مصالح AAC باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان سرمایه‌گذارها و پیمانکارها می‌شود و خود را به عنوان یک نوع بتن جذاب به نمایش می‌گذارد.

عمودگستر یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه ساخت قالب‌های فلزی فعالیت می‌کند. می‌توانید برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند قالب فلزی بتن، داربست مثلثی، جک سقفی و سایر محصولات  عمودگستر و هم‌چنین دریافت مشاوره و راهنمایی، با پرسنل شرکت عمودگستر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.