مقالات

نصب جک سقفی را بلد شوید!

نصب جک سقفی

برای نصب جک سقفی باید چه موضوعاتی را مد نظر قرار دهید؟ چگونه می‌توانید جکهای سقفی خود را به خوبی نصب کنید؟ در این مقاله که توسط وب‌سایت عمودگستر تهیه شده ‌است، نحوه نصب جک سقفی را آموزش خواهیم داد. البته توجه داشته باشید که هنگام انجام عملیات نصب این جک ها و هرگونه عملیات دیگر در طول پروسه ساختمان سازی، نکات ایمنی را رعایت کنید و از لباس‌ها و تجهیزات ایمنی استفاده نمایید.

جک سقفی چه کاربردهایی دارد؟

جک سقفی نوعی از مصالح موقتی است که حمایت‌های لازم را از سقف نوپای تازه ساخته شده فراهم می‌کند. جک‌های سقفی امروزه با ارتفاع‌های 3 متری، 3.5 متری، 4 متری، 5 متری و ارتفاع‌های دیگر در بازار موجود هستند.

همان‌طور که برایتان واضح است، هر جک سقفی با ارتفاعی که دارد مخصوص نوع خاصی از سقف است. در خانه‌ها که ارتفاع سقف حداکثر 3.5 متر، از جک‌های 3.5 متری استفاده می‌شود. در ساخت ساختمان‌هایی با ارتفاع بیشتر مانند پنت‌هاوس ها یا پارکینگ‌های ماشین سنگین، جک‌های 4 و 5 متری کاربرد دارند.

هم‌چنین در ساخت سالن‌های ورزشی، مساجد و نمازخانه مدارس، سوله‌ها، آمفی‌تئاترها و مکان‌های دیگر از جک‌های 5 متری و بلند تر نیز استفاده می‌شود.

قیمت و خرید انواع جک سقفی در عمودگستر

 

نکات مهم در نصب جک سقفی

موارد زیر، نکات مهمی هستند که باید در نصب جک سقفی به کار گرفته شوند تا از نتیجه کار راضی باشید و بتوانید سایر مراحل ساخت و ساز را به خوبی ادامه دهید.

نکات اولیه نصب جک سقفی

اگر سازنده جک یا کسی که جک‌های خود را از او خریداری می‌کنید، دستورالعمل خاصی برای استفاده از محصول خود به شما ارائه داد، حتما به آن دقت کنید. مطمئن شود جک‌هایی را برای سقف خود تهیه کنید که بر اساس اطلاعاتی که در مقدمه گفته شد، با اندازه سقف شما هماهنگ باشد.

نکاتی برای نصب جک سقفی

دقت داشته باشید که جکهای سقفی شما باید کمی کوتاه‌تر از ارتفاع سقف باشد تا پیچ تنظیم، قدرت مانور لازم را داشته باشد. درضمن، نکته بسیار مهم در نصب جک سقفی حمایت از جک‌ است.

مطمئن شوید هنگام نصب جک را روی مکانی بتنی قرارداده‌اید. اگر پایه جک در خاک فرو برود، هیچ‌گونه تاثیری روی سقف نخواهد گذاشت و هیج حمایتی از آن به عمل نخواهد آورد. این، یعنی خطر فرو ریختن سقف!

گسترش نیروی حمایتی

وقتی می‌خواهید جک را به صورت عمودی زیر سقف قرار دهید، بهترین کار این است که نیروی حمایتی آن را به صورت وسیعی زیر سقف قرار دهید، نه فقط در یک نقطه.

برای انجام این‌کار، اگر جک را به تیر‌های موجود در سقف نصب کنید، انرژی و نیروی حمایتی آن توسط تیر در طول سقف پخش می‌شود.

در این صورت، ستونی که ایجاد شده است، قدرت خود را توسط تیر به کل سقف می‌دهد، نه فقط به نقطه‌ای که زیر آن نصب شده ‌است. در صورت عدم وجود تیر، یک تیر را به صورت موقت تعبیه کنید.

بیشتر بخوانید: « کفراژ بندی داربست و شیوه انجام آن »

 

ایجاد توازن در نصب جک سقفی

قبل از این‌که جک را کاملا سفت کنید، بهترین حالت و بهترین تناسب را پیدا کنید. در این مرحله قرار نیست حمایت اصلی جک شروع شود.

بنابراین جک را به میزانی سفت کنید که اگر لازم شد آن را مجددا باز کنید، سختی زیادی برای شما نداشته باشد. حمایت اصلی جک که با سفت کردن پیچ تنظیم شروع می‌شود، در مراحل بعدی آغاز خواهد شد.

برای تنظیم بهترین حالت و تناسب، از تراز و چکش استفاده خواهید کرد. همان‌طور که گفته شد، جک نباید به درون خاک فرو برود.

نصب جک سقفی

بهترین کار این است که یک صفحه فولادی را زیر آن دهید. حتی اگر آن را روی یک سطح بتنی نصب می‌کنید. جک، دقیقا باید در مرکز این صفحه بتنی قرار بگیرد.

برای تنظیم آن، وقتی پیچ تنظیم کمی سفت شده‌ است، با چکش به پایه جک ضربه بزنید. شدت ضربات باید به قدری باشد که چک روی صفحه حرکت کند.

همان‌طور که می‌دانید، اگر ضربه بیش از حد محکم باشد، زیر پای جک خالی شده و خواهد افتاد. هم‌چنین، مطمئن باشید که قسمت بالایی به خوبی روی تیر چفت شده است. وقتی زاویه 90 درجه ایجاد شد (آن را با تراز اندازه بگیرید)، می‌توانید پیج تنظیم را تا جایی که قدرت دارید، سفت کنید.

آزمون و خطا

مرحله قبل را در همان بار اول نمی‌توان انجام داد. هر بار که با چکش به پایین جک ضربه می‌زنید، قسمت بالایی نیز حرکت می‌کند. در این صورت به هیچ عنوان نباید به قسمت بالایی ضربه بزنید.

توازن جک در طول چند مرحله ایجاد می‌شود و هر بار در هر مرحله عدم توازن کمتر و کمتر شده و در نهایت به صفر می‌رسد. با کوچک‌ترین ضربه‌ به قسمت بالایی جک، به اولین مرحله در عدم توازن خواهید رسید.

نحوه پیدا کردن تناسب

اگر نیروی کمکی در آن‌جا حضور داشته باشد، به خوبی می‌تواند از فاصله دور توازن را نگاه کرده و به شما، به نوعی فرمان بدهد تا به تراز کامل 90 درجه دست پیدا کنید.

اما اگر تنها باشید، خودتان باید چند بار از جک فاصله بگیرید و آن را چک کنید. برقراری توازن با کمک گرفتن از شاقول و ریسمان کار را برای شما بسیار آسان خواهد کرد.

هم‌چنین شاقول‌های لیزری که قیمت بیشتری دارند، خط 90 درجه‌ای را با استفاده از لیزر ایجاد می‌کنند. اگر از شاقول لیزری استفاده می‌کنید، لیزر-خط 90 درجه ایجاد شده را روی جک بتابانید و به سادگی هر چه تمام‌تر، توازن را با موازی ساختن جک و لیزر، ایجاد کنید.

وقتی مطمئن شدید که جک مورد نظر به خوبی تراز شده و زاویه 90 درجه دارد، وقت آن است که به خوبی و با تمام قدرت پیچ تنظیم را سفت کنید.

بیشتر بخوانید: « عمل آوری یا کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم »

 

نظم در نصب جک

قطعا باید از چندین جک استفاده کنید. اما حتما در نظر داشته  باشید که آن‌ها را با نظم خاصی استفاده می‌کنید.

نظم در نصب جک سقفی

نظم از 2 جهت اهمیت بالایی دارد: اول اینکه با محاسبات ساده فیزیکی می‌توان دریافت که در صورت تقسیم مساوی وزن سقف در میان جک‌ها، قدرت حمایت آن‌ها را به حداکثر خواهد رساند.

برای درک بهتر این مفهوم، چهار دانش آموز را در نظر بگیرید که قصد دارند میز آموزگار را جا به جا کنند. در صورتی که 3 دانش آموز یک طرف میز را بگرند و دانش آموز آخر به تنهایی طرف دیگر را بگیرد، اتفاقی که می‌افتد کاملا واضح است.

موضوع دومی که در این باره اهمیت دارد، دست و پا گیر نبودن جک هاست. اگر در نصب آن‌ها نامنظم عمل کنید، حرکت کردن درون ساختمان آن ‌هم وقتی در حال حمل وسیله‌های سنگین مانند فرغون یا استانبولی و هم‌چنین وسایل طویل مانند بیل هستید، به مشکل بر می‌خورید.

 

مشورت با متخصص

قبل از استفاده از جک سقفی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که با یک مهندس و متخصص زبده مشورت کنید یا از یک تامین‌کننده معتبر جکهای سقفی که می‌تواند تحمل این جک‌ها را تخمین بزند و به شما درباره تعداد مورد نیاز جک‌ها مشاوره دهد، کمک بگیرید.

در صورت عدم مشورت با متخصین، ممکن است که امنیت جانی کارگران و اموالی را که روی آن کار می کنند در معرض خطر قرار می دهید.

ظرفیت بار و ارتفاع مورد نیاز خود را به دقت بررسی کنید

تجهیزات جک سقفی برای چندین دهه به شکل کاملا استاندارد در حال ساخته شدن است و می‌توانید با مطالعه این استانداردها، نسبت ارتفاع و تحمل بارها را به دست آورید تا از هرگونه خطا مصون بمانید:

  • سایز 0: 1.1 تا 1.8 متر حداکثر بار: 3300 کیلوگرم
  • سایز 1: 75 تا 3.12 متر. حداکثر بار: 2540 کیلوگرم
  • سایز 2: 0 تا 3.4 متر. حداکثر بار: 2340 کیلوگرم
  • سایز 3: 2.4 تا 4.0 متر. حداکثر بار: 2010 کیلوگرم
  • سایز 4: 2 تا 4.9 متر. حداکثر بار: 1300 کیلوگرم

هرچه پایه بلندتر باشد، بار کمتری را تحمل می‌کند؛ بنابراین هنگام ساخت یک سازه بسیار بلند، مانند سقف قوس‌دار مسجد به تجهیزات بیشتری نیاز خواهید داشت.

مجموع ظرفیت وزنی جک‌های سقفی شما باید از وزنی که تحمل می‌کنند، بیشتر باشد. این یک قاعده کلی است؛ به همین دلیل سرمایه‌گذاری بیشتر روی تجهیزات جک سقفی بسیار هوشمندانه است و این تضمین می‌کند که شکست پایه (که نادر است) منجر به خرابی سازه نخواهد شد.

مطمئن شوید که یک سطح ثابت و باربر برای سرپا دارید

ممکن است لازم باشد برای این مرحله با یک مهندس سازه مشورت کنید. بهتر است مطمئن شوید که تیرچه ها و الوارهای کف می‌توانند در زیر جک‌های سقفی می‌توانند بار پایه ها را تحمل کنند.

فراموش نکنید که تکیه‌گاه‌های باید کاملاً در یک سطح، برابر و یکنواخت باشد و به خوبی قادر به تحمل بار باشند. اگر این مرحله را نادیده بگیرید، در نهایت ممکن است به کف آسیب وارد کنید.

از پین برای تنظیم ارتفاع مناسب استفاده کنید. سپس، با استفاده از مهره تنظیم، می‌توانید اندازه پایه در جای خود محکم نگه ندارید و بتوانید در جای خود قفل کنید.

سپس، جک را بالا ببرید و با پیچ یا میخ قسمت پایینی را محکم کند. هم‌چنین قسمت بالایی نیز باید به همان شیوه به ساختاری متصل شود. در آخر به‌طور مرتب آن را از نظر ایمنی بررسی کنید تا پروژه شما تکمیل شود.

 

جمع بندی

نصب جک‌های سقفی یکی از مراحل مهم در ساختمان سازی است که حمایت لازم را از سقف‌های نوپا به عمل خواهد آورد. اما نکاتی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند تا این مرحله به خوبی انجام شود. عمودگستر، در این مقاله نکات لازم را که به آغاز نصب، گسترش نیروی حمایتی، ایجاد توازن و نظم مرتبط می‌شود بیان کرد.

برای خرید جک سقفی در اندازه‌های مختلف می‌توانید شرکت تولیدی عمودگستر را انتخاب نمائید و پیش از خرید، از مشاوره‌های پرسنل این مجموعه استفاده نمائید. هم‌چنین برای تهیه سایر تجهیزات فلزی ساخت و ساز، مانند قالب فلزی بتن، داربست مثلثی، سولجر و انواع تجهیزات دیگر می‌توانید عمودگستر را در ذهن داشته باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.