مقالات

کفراژ بندی داربست و شیوه انجام آن

کفراژ

چه قدر با کفراژ بندی داربست آشنا هستید؟ کفراژبندی به چه منظور انجام می‌شود؟ کفراژبندی داربست به‌نوعی قالب‌بندی گفته می‌شود که در ساختمان‌سازی به صورت موقت یا دائم استفاده می‌شود. با عمودگستر همراه باشید تا شما را با کفراژبندی و انواع آن آشنا کنیم.

کفراژ بندی داربست

قالببندی یا کفراژ بندی چیست؟

کفراژ از کلمه فرانسوی coverage گرفته شده است و معنی آن معنای پوشش سطح است. در حقیقت کفراژ نوعی قالب است لذا در بعضی از مواقع به جای کفراژ بندی، کلمه قالب‌بندی را نیز به کار می برند.

بیشتر بخوانید: بتن پیش آکنده و ویژگی های آن

هدف از کفراژبندی چیست؟

هدف از کفراژبندی این است که داخل قالب‌ها با بتن پر شود؛ به بیان دیگر، هدف از کفراژبندی، شکل دادن به بتنی است که هنوز به‌طور کامل سخت نشده باشد. این نوع قالب که به شکل‌دهی بتن کمک می کند، بیشتر در اسکلت و سقف‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

image002 کفراژ بندی داربست و شیوه انجام آن

 

بیشتر بخوانید: الزامات بتن ریزی در هوای سرد و گرم

کفراژ بندی داربست چیست؟

کفراژبندی داربست به‌طور خلاصه یعنی نصب تعداد انبوهی از داربست‌ها که معمولا بیش از چهار پایه دارند. کفراژ بندی در موارد بسیاری استفاده می‌شود. مانند انجام عملیات روی سقف هایی که ارتفاع زیادی دارند. در کفراژبندی داربست بسیار مهم است که فاصله پایه‌ها داربست از هم و از سازه به طور صحیح رعایت شود به طوری که فاصله موردنیاز داربست‌ها تقریبا 3 متری است.

انواع کفراژبندی

در این بخش با انواع کفراژ بندی آشنا می‌شوید و مزیت‌ها و معایب برخی از آن‌ها را می‌شناسید. پیش از کفراژبندی، باید پروژه و ملزومات آن را بشناسید تا بتوانید بهترین عملیات را به انجام برسانید.

  1. کفراژبندی با استفاده از قالب های چوبی

در این روش معمولا از چوب‌های نئوپان و تخته های سه لایه برای قالب‌بندی استفاده می‌شود. به‌کارگیری این روش قالب‌دهی بسیار راحت است و برای افزایش تعداد قالب‌ها می‌توان از پیچ و مهره‌ها استفاده نمود.

مزایای کفراژبندی با قالب های چوبی

  • عایق بسیار خوب در برابر حرارت
  • وزن بسیار کم
  • قابل ساخت با اندازه و شکل دلخواه
  • قابل استفاده در پروژه های کوچک

معایب کفراژبندی با قالب های چوبی

  • ناهموار بودن سطح قالب
  • نامناسب در پروژه‌های بزرگ
  • مقاومت کم در برابر فشار و ضربه
  • وجود درز بین قالب
  1. کفراژبندی با قالب فلزی

قالب  فلزی در کفراژ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نوع قالب ها باعث افزابش سرعت در پروژه می‌شود.

مزایا کفراژبندی با قالب های فلزی

  • مقاومت بسیار خوب
  • هموار بودن سطح بتن
  • فابل استفاده به صورت دائمی
  • راحتی در نصب و یا باز نمودن قالب های فلزی

معایب کفراژ با قالب های فلزی

  • قیمت زیاد
  • وزن بالا

 

  1. کفراژبندی با استفاده از قالب های پلاستیکی

کفراژبندی با قالب پلاستیکی در پروژه‌های بتنی ساده انجام می‌شود. این نوع قالب به عنوان عایق نیز عمل می‌کنند و در برابر خوردگی مقاوم هستند و حمل آن‌ها آسان است.

مزایا کفراژبندی با قالب های پلاستیکی

  • عدم خوردگی
  • وزن پایین و حمل آسان
  • مناسب در محیط های بزرگ

بیشتر بخوانید با بتن ریزی کف با ماله پروانه ‌ای آشنا شوید

  1. کفراژبندی با استفاده از قالب های فایبرگلاس و پلیمری

قالب های فایبرگلاس در کفراژبندی سقف استفاده می‌شود، این کفراژ قالب‌ها برای سبک‌سازی سقف و پی بتنی بسیار مناسب است و سبب افزایش امنیت در سقف یا پی می‌شود. این نوع قالب غیر قابل نفوذ هست و موجب افزایش سرعت در اجرای پروژه می شود.

 

  1. کفراژبندی با استفاده از قالب های متحرک

کفراژ متحرک معمولا به صورت هیدرولیک هست و در مواقعی از این نوع قالب استفاده می‌شود که به بتن ریزی بکنواخت نیاز باشد. این قالب به دو صورت هست افقی و عمودی. کفراژ افقی در زمان‌هایی مانند بتن‌ریزی تونل‌ها، لوله‌های آب و زهکشی استفاده می‌شود و کفراژ عمودی در سیلوهای بزرگ، برج های مخابراتی و تاسیسات ذخیره سازی مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  1. کفراژبندی با قالب های دائمی

این کفراژ ثابت است و به عنوان بخشی از سازه ساخته می شود , یکی از ویژگی این نوع کفراژ دوام زیاد است و  قابلیت جابه جایی در این نوع کفراژ وجود ندارد.

 

  1. کفراژ های داربستی

کفراژ داربستی برای افزایش سطح ایمنی در زمان انجام عملیات اجرایی انجام می گیرد، این کفراژ انواع مختلفی دارد  از جمله آن‌ها می‌توان به کفراژ معمولی که به منظور فعالیت بر روی سقف انجام می‌شود و کفراژ حفاظ برای که پایداری نما به کار می‌رود، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: نصب جک سقفی را بلد شوید!

کفراژ بندی داربست

قیمت کفراژ بندی

هزینه ی اجاره کردن داربست و کفراژ به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله میزان لوله داربست، مساحت ساختمان یا پروژه، میزان طبقات، متراژ، هزینه نصب و غیره.

معمولا در پروژه‌ها و ساختمان‌هایی که خارج از شهر هستند، برای هر 20 کیلومتر از شهر درصدی به قیمت مصوب اضافه می‌شود. هزینه کفراژ معمولی از طریق ضرب طول، عرض و ارتفاع محاسبه می‌شود. نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد، ایمنی داربست است که از سوی مهندس بستن داربست ساختمان کنترل و تایید می‌شود. یعنی صرف کاهش هزینه ها اجرا و یا اجاره داربست نباید شما را مجاب به استفاده داربست با ایمنی کمتر بکند، ایمنی کمتر ممکن باعث خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری در حین کار شود.

 

بیشتر بخوانید:  بتن مگر چیست

سخن آخر

کفراژ  سازه‌‌های موقتی هستند که در صنعت ساختمان‌‌سازی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و برخلاف داربست‌‌ها، پس از اتمام کار بلافاصله باز نمی‌شوند و تا سفت شدن بتن، برای باز کردن آن‌ ها باید صبر کرد. کفراژ و قالب‌های فلزی بتن از جمله تجهیزات لازم برای بتن‌ریزی هستند که باید در انتخاب آن‌ها دقت کنید. عمودگستر یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه ساخت قالب های فلزی فعالیت می‌کند.

می‌توانید برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند قالب فلزی بتن، داربست مثلثی و جک سقفی و سایر محصولات  عمودگستر هم‌چنین دریافت مشاوره و راهنمایی، با پرسنل شرکت عمودگستر تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.