مقالات

عمل آوری یا کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم

عملیات کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم

چگونه می‌توان عملیات کیورینگ بتن را به بهترین حالت ممکن به انجام رساند؟ کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم چگونه انجام می‌شود؟ کیورینگ یکی از مهم‌ترین مراحل برای حفظ مقاومت بتن است و برای این‌که بتن را به خوبی به عمل بیاورید، باید اصول و استانداردهای خاصی را رعایت کنید. با عمود گستر همراه باشید تا در مورد نحوه عمل آوری بتن در هوای گرم و سرد بیشتر بدانید.

 کیورینگ یا عمل آوری بتن به چه معنا است؟

عمل آوری بتن یا Concrete Curing یعنی به‌کارگیری روش‌هایی برای جلوگیری از کاهش رطوبت بتن. البته در عملیات کیورینگ بتن سعی می‌شود تا دمای بتن در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

اما بهترین زمان برای انجام عملیات کیورینگ چه موقع است؟ زمان مناسب برای عملیات کیورینگ بتن، دقیقا پس از تراکم بتن است، تا بلافاصله از بتن در مقابل عوامل نامطلوب محافظت شود.

حالا سوال این است که کیورینگ چه نتیجه‌ای برای بتن در بر دارد و چه تاثیراتی روی بتن می‌گذارد؟ کیورینگ بتن تاثیر به‌سزایی روی بتن سخت دارد، که بعضی از این تاثیرات عبارت هستند از:

  • به حداقل رساندن نفوذپذیری بتن
  • افرایش استحکام بتن در برابر سرما و گرما
  • افزایش مقاومت فشار بتن
  • افزایش دوام بتن
  • افزایش مقاومت در برابر فرسایش

بیشتر بخوانید:  بتن پیش آکنده و ویژگی های آن

عملیات کیورینگ بتن باعث بروز چه واکنش هایی می‌شود؟

هنگامی که سیمان را با آب مخلوط کنیم، هیدراتاسیون (فعل و انفعال‌های شیمیایی) اتفاق می‌افتد. هرچه این هیدراتاسیون بهتر انجام شود، دوام، مقاومت و وزن مخصوص مخلوط بهتر می‌شود.

در روزهای ابتدایی بتن‌ریزی در صورتی که درجه حرارت مناسب باشد، واکنش هیدراتاسیون با سرعت اتفاق می‌افتد. پس به طور کلی هدف از عمل آوری بتن نگه داری رطوبت بتن در طول این زمان است.

کیورینگ بتن در هوای گرم

حالا سوال این است که در کیورینگ بتن در هوای گرم یا در تابستان، باید چه شرایطی رعایت شود؟

توصیه می‌شود که در هنگام عمل‌آوری بتن، دمای بتن در حدود 70 درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دمای کیورینگ از این مقدار بالاتر باشد، بتن در روزهای ابتدایی مقاومت بالایی به دست می‌آورد اما در مراحل بعدی نمی‌تواند مقاومت لازم را پیدا کند.

هم‌چنین اگر کیورینگ را در دمای بالاتر از 70 درجه انجام دهید، تنش‌های حرارتی به بتن وارد می‌شود و ترک‌هایی روی سطح بتن ایجاد می‌گردد.

کیورینگ بتن در هوای سرد

پس از توضیح در مورد کیورینگ بتن در هوای گرم، این سوال به ذهن می‌رسد که کیورینگ بتن در هوای سرد و در زمستان قابل انجام است یا نه؟

بتن‌ریزی در هوای سرد اصلا توصیه نمی شود. بر اساس آیین‌‌نامه‌هایی که در این زمینه تدوین شده‌اند، پیشنهاد می‌شود که در صورتی که دمای هوا در 3 روز متوالی از 4 درجه سانتی‌گراد کمتر شود، باید از بتن‌ریزی ممانعت به عمل آید.

در شرایط آب و هوایی سرد، سرعت عمل آوری بتن بسیار کم می‌شود و حتی در شرایطی، عمل‌آوری متوقف می‌شود. در این حالت، بتن نمی‌تواند مقاومت لازم را به دست آورد.

 

بیشتر بخوانید: الزامات بتن ریزی در هوای سرد و گرم

دمای عمل آوری بتن چقدر است؟

از موارد مهم‌ در هنگام  عمل آوری بتن، دما است. باید به این نکته توجه کرد که مقدار تبخیر سطحی بتن باید ۱  کیلوگرم بر متر مربع در ساعت باشد. اگر تبخیر بیش‌تر از این مقدار شده باشد، ترک‌های خمیری در سطح بتن ایجاد می‌شود.

سرعت آبگیری سیمان با تغییر دما تغییر می‌کند به‌ عنوان مثال در دمای ۱۰ درجه سرعت آبگیری سیمان بتن بسیار کند و در ۱۰۰ درجه سلسیوس بسیار سریع خواهد بود. در دماهای پایین‌تر از ۱۰ درجه عمل گیرش در ابتدای بتن ریزی با اختلال مواجه  می‌شود.

دمای کمتر از صفر درجه گیرش دچار اختلال بسیار شدید می‌شود و سرعت گیرش بسیار کاهش می‌یابد. در ادامه جدول زمان گیرش بتن در دماهای مختلف را مشاهده می‌کنید.

دمای محیط (بر حسب سانتی‌گراد) زمان تقریبی گیرش بتن (بر حسب ساعت)
38 1 تا 2.30
32 2 تا 2.30
27 4
21 6
16 8
10 11
4 14
1- 19
7- بتن در این دما، توانایی گیرش ندارد

 

بیشتر بخوانید:  با بتن ریزی کف با ماله پروانه ‌ای آشنا شوید

 

عمل آوری یا کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم

عملیات کیورینگ بتن چند مرحله دارد؟

حالا نوبت به مراحل عمل‌ آوری بتن می‌رسد. عملیات کیورینگ یا عمل آوری بتن ۳ مرحله دارد که شامل

  • مراقبت
  • محافظت
  • پروراندن

 

می‌شود. در ادامه با هر کدام از این مراحل آشنا می‌شوید.

 

مراقبت

به روش‌هایی که باعث مرطوب نگه داشته شدن سیمان موجود در بتن برای زمانی کافی می‌شود، مراقبت یا عمل آوری رطوبتی بتن گفته می‌شود.  بتن تازه در برابر کمبود آب بسیار حساس است و نیاز دارد که به مدت کافی در برابر رطوبت قرار گرفته تا با آب ترکیب و هیدراته شوند.

بعضی از عوامل مانند باد، میزان تبخیر سطحی، دمای مخلوط بتنی در زمان بتن ریزی ، دما بر روی مراقبت بتن اثر خواهند داشت. عمل آوری رطوبتی یا همان مراقبت روش‌های مختلفی دارد، که عبارتند از:

·        عمل آوری با آب

این روش سبب می شود رطوبت بتنی افزایش یابد و از طرف دیگر سبب می شود تا رطوبت از دست نرود. آبی که برای این کار استفاده می‌شود، نباید خیلی سرد یا گرم باشد به این دلیل که شوک حرارتی باعث می شود تا بتن ترک ‌بخورد.

·        عمل آوری عایقی

مزیت این روش کیورینگ، عدم نیاز به مرطوب کردن مداوم بتنی است.

کیورینگ بتن عایقی برای مناطقی که تهیه آب مشکل است، بسیار مطلوب است. یکی از کارهایی که برای کیورینگ بتن در هوای گرم استفاده می‌شود پوشاندن سطوح کار با عایق نایلون یا پلاستیک است. در هنگام کیورینگ عایقی به این دو نکته توجه داشته باشید:

  • کیورینگ بتن در هوای گرم از رول‌های روشن یا شفاف استفاده شود،
  • کیورینگ بتن در هوای سرد با رول هاd کدر انجام شود

بیشتر بخوانیدربات بتن خوار ابزاری مناسب برای تخریب ساختمان

محافظت

محافظت شامل جلوگیری از اثرگذاری عوامل نامطلوب بیرونی بر روی بتن تازه ریخته شده می‌شود که این جلوگیری در طول عمل آوری بتن انجام می شود تا آسیبی به بتن نرسد. محافظت در برابر عوامل نامطلوب بیرونی شامل موارد زیر هست:

  • محافظت در برابر شسته شدن و فرسایش به وسیله باران یا آب جاری
  • محافظت در برابر یخبندان
  • محافظت هنگام لرزش‌های شدید ماشین‌آلات
  • محافظت در مقابل بادهای گرم و خشک
  • محافظت در باربر ضربه به قالب

بیشتر بخوانید: بتن اکسپوز چیست

 

مراحل عملیات کیورینگ بتن در هوای گرم و سردپروراندن

پروراندن بتن یکی از روش های عمل آوری بتن است که به منظور سخت شدن بتن به کمک حرارت صورت می‌گیرد.

این عمل برای افزایش مقاومت کیورینگ بتن در هوای سرد در روزهای اول  بتن ریزی انجام می‌شود تا از از یخ زدن مخلوط بتنی جلوگیری شود.

یکی از روش های بسیار مطلوب برای پروراندن، استفاده از بخار آب است. اما دمای محیط و بتن از حدود ۶۵ درجه سلسیوس نباید بیشتر شود. برخی از روش های پروراندن بتن عبارت هستند از:

  • سوزاندن مواد سوختنی
  • نیروی الکتریسیته
  • قالب چوبی
  • پشم شیشه
  • عایق‌های پلی یورتان و یونولیت
  • کاه
  • پوشال

 

سخن آخر

آن‌چه باعث تفاوت در کیفیت بتن می‌گردد، مرطوب نگه داشتن بتن در شرایط ایده‌آل است و تعداد روزهایی مرطوب بودن هوا، تأثیر مستقیم بر افزایش مقاومت بتن دارد. در نتیجه کیورینگ بتن در هوای سرد و گرم را برای افزایش مقاومت بتن جدی بگیرید.

قالب های فلزی بتن از جمله تجهیزات لازم برای بتن‌ریزی هستند که باید در انتخاب آن‌ها دقت کنید. عمودگستر یکی از شرکت هایی است که در زمینه ساخت قالب های فلزی فعالیت می‌کند.

می‌توانید برای تهیه انواع ساختارهای فلزی مانند قالب فلزی بتن، داربست مثلثی و جک سقفی و سایر  محصولات  عمودگستر هم‌چنین دریافت مشاوره و راهنمایی، با پرسنل شرکت عمودگستر تماس بگیرید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.