مقالات

کتراک چیست؟ نحوه استفاده از کتراک

تتراک چیست ؟

به نظرتان کتراک چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌اید که چگونه بتن، سیمان یا سنگ ها محکم و بزرگ یا تخریب می‌کنند؟

برای تخریب بتن یا سنگ راه های مختلفی وجود دارد مانند استفاده از دینامیت! اما راه‌های ساده‌تری هم است که به مواد غیر منفجره شیمیایی معروف است.

یکی از این مواد بسیار معروف کتراک نام دارد. با عمودگستر همراه باشید تا با کتراک و طریقه استفاده از کتراک بیشتر آشنا شوید.

کتراک چیست؟

کتراک یک ماده شیمایی به صورت پودر است که برای تخریب بتن یا سنگ استفاده می‌شود. این پودر را با آب مخلوط می‌شود و سپس مخلوطی همگن درست می‌گردد.

این مخلوط از طریق واکنش‌های شیمیایی باعث ایجاد یک نیروی کششی در سنگ با بتن می‌شود و در ادامه موجب خرد شدن بتن و سنگ می‌‌گردد.

تخریب بتن با کتراک به شکلی است که هیچ‌گونه حرارت و صدایی تولید نمی‌کند؛ ولی مانند انفجار، عملیات تخریب بتن یا سنگ را انجام می‌دهد.

به دلیل قدرت تخریب کتراک از این محصول در بسیاری از معادن بخصوص معادن سنگ گرانیت، ساخت و ساز و حتی و راه‌سازی جهت تخریب و شکستن سنگها، بتن و یا ساروج استفاده شود.

چرا مواد کتراک محبوب است؟

کتراک بدون هیچ‌گونه انفجار، سبب تخریب بتن و یا سنگ‌ها می‌شود. این موضوع  سبب شده است که در بسیاری از کشورها به آسانی در دسترس قرار بگیرد و به طور گسترده استفاده شود. دقیقا برعکس مواد منفجره که دسترسی به آن بسیار چالش برانگیز و دشوار است.

از طرف دیگر سادگی استفاده از کتراک نسبت به مواد منفجره باعث شده است تا به آموزش خاص و یا استفاده از نیروی متخصص نیاز  نداشته باشید.

اما مهم‌ترین مزیت استفاده از کتراک این است که نسبت از مواد شیمایی مانند باروت، دینامیت و دیگر مواد منفجره، بسیار ایمن است و با رعایت یک سری از دستور عمل‌های ضروری، هیچ گونه خطری در هنگام کار ندارد.

تنها نکته مهم که باید هنگام استفاده از این ماده رعایت کنید این است که در ساعات اولیه استفاده از کتراک در محل مورد نظر باید به دقت نظارت نمائید تا از هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری به عمل آید.

کتراک، ساده و بدون سر و صدا

نحوه استفاده از کتراک بسیار ساده است و خطر زیادی برای انسان و یا محیط زیست ندارد که محبوبیت این ماده را افزایش می‌دهد. هم‌چنین خرید کتراک بسیار اقتصادی تر از دیگر روش های از بین بردن بتن است.

مایع تخریب کننده بتن و سنگ کتراک هیچ‌گونه صدایی تولید نمی‌کند. کتراک هنگام مخلوط شدن با آب گاز سمی تولید می‌کند که برای چشم بسیار مضر است و سبب بروز آسیب جدی می‌شود؛ پس بهتر است حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

مواد تشکیل دهنده کتراک

مواد تشکیل دهنده کتراک عمدتا از اکسید کلسیم  (CaO) یا  آهک سوخته است که معمولاً با کمی سیمان پرتلند مخلوط می‌شود.
اکسید کلسیم که با عنوان آهک زنده یا آهک سوخته نیز شناخته می‌شود، یک ترکیب شیمیایی بسیار پرکاربرد است این ترکیب به شکل جامد، به رنگ سفید، سوزاننده، قلیایی و به شکل کریستالی در دمای اتاق است.
اصطلاح پرکاربرد «آهک» به مواد معدنی حاوی کلسیم اشاره دارد که در آن‌ها کربنات ها، اکسیدها و هیدروکسیدهای کلسیم، سیلیکون، منیزیم، آلومینیوم و آهن غالب هستند.

در مقابل، آهک زنده به‌طور خاص برای ترکیب شیمیایی منفرد اکسید کلسیم کاربرد دارد. اکسید کلسیمی که در فرآوری بدون واکنش در محصولات ساختمانی مانند سیمان زنده می‌ماند، آهک آزاد نامیده می شود.

قدرت تخریب کتراک

تخریب بتن و شکستن سنگ به وسیله کتراک بسیار آسان است. این پودر پس از مخلوط شدن با آب، با قدرت انبساط شگفت‌انگیز 18000 PSI را ارائه می‌دهد.

کتراک که در سوراخ‌های حفرشده ریخته می‌شود، می‌تواند بتن و سنگ‌ها را با خیال راحت و بی‌صدا بشکند. اما این تنها مزیت کتراک نیست؛ بلکه این پودر ایمن‌تر و آسان‌تر است و صرفه بیشتری نسبت به دریل مکانیکی، جک همراه و انفجارهای عظیم دارد.

طریقه استفاده از کتراک

حالا که متوجه شدید، کتراک چیست ، نوبت به آن می‌رسد که با طریقه استفاده از آن  آشنا شوید. کتراک را با نسبت ۳ کیلو پودر کتراک با ۱ لیتر آب به خوبی مخلوط می‌کنند تا مایع تخریب کننده بتن یک دستی به وجود آید.

واکنش های شیمیایی در تخریب بتن با کتراک دقیقا پس از ترکیب پودر کتراک با آب شروع می‌شود. قدرت تخریب کتراک به نوع کتراک استفاده شده، نحوه استفاده از کتراک و هم‌چنین کار شما بستگی دارد.

مثلا اگر بخواهیم کتراک را از نظر قدرت تخریب و درجه سختی بررسی کنیم، در صورتی که کتراک ۳۰ دقیقه‌ای استفاده ‌کنید، بعد از حدود ۱۰ تا ۳۰ دقیقه تخریب صورت می‌گیرد و اگر کتراک ۲ ساعته را مورد استفاده قرار دهید، تخریب حدود ۱ تا ۲ ساعت به طول می‌انجامد.

اما اگر از کتراک ۲۴ استفاده می‌کنید، باید بین ۸ تا ۲۴ ساعت منتظر وقوع تخریب باشید.

نکات مهم ساخت کتراک یا مایع تخریب کننده بتن

برای ساخت کتراک باید به نکات مهمی توجه نمائید که نتیجه کارتان مطلوب باشد و بتن‌های مورد نظرتان را به خوبی تخریب نمائید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره می‌شود.

  • میزان مخلوط کتراک با آب، ۳ کیلو پودر در یک ۱ لیتر آب است
  • بهتر است مخلوط در ظروف پلاستیکی تمیز انجام شود
  • باید از آب معمولی استفاده شود
  • حرارت آب برای ساخت مخلوت حتما باید بین ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد

میزان استفاده از مایع تخریب کننده بتن

 فدرت تخریب تتراک

میزان استفاده از مایع تخریب کننده بتن برای سنگ, بتن و ساروج بین 7 تا 15 کیلو در هر متر مکعب است.

در صورتی که بتن، سیمان یا سنگ در محیط بسته یا درون خاک باشد، میزان استفاده از مایع کتراک برای هر متر مکعب بین ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم است. این موضوع برای بتن مسلح نیز صدق می‌کند.

مدت زمان تخریب کتراک

کتراک‌ها باید درون سوراخ‌های کوچکی که بر بتن یا سنگ اعمال شده، وارد شوند و پس از یک دوره مشخص معمولاً کمتر از 24 ساعت، مواد در محل‌های سوراخ شده انبساط می‌کنند و بتن یا سنگ را ترک می‌‌دهند. این محصولات به طور قابل ملاحظه‌ای صدا و ارتعاش کمتری نسبت به برداشت سنگ و بتن تولید می‌کنند.

بهترین نوع کتراک

بهترین کتراک که فروش بسیاری دارد، EXPANDO  است. این نوع کتراک یک ماده عالی برای تخریب بتن و شکستن گرانیت است.

استفاده ازEXPANDO  آسان و مقرون به صرفه است و گزینه‌ای ایمن‌تر برای شکستن بی‌صدا مواد سخت مانند سنگ یا بتن به شمار می‌رود. تنها کافی است که به سوراخ بتن و سنگ را سوراخ کنید و سپس مخلوط را درون سوراخ‌ بریزید.

EXPANDO جایگزینی ایده‌آل برای مواد تخریب‌کننده پر سر و صدا و پرخطر بتن و شکستن سنگ مانند انفجار مواد منفجره، چکش با جک، اره‌های بتن و برش سنگ است؛ به ویژه در سایت هایی با محدودیت های صوتی، مشکلات ارتعاشی، خطرات ایمنی، فضاهای محدود یا نگرانی‌های آلودگی محیطی.

یکی از مزایای خوب بهترین نوع کتراک یعنی EXPANDO، این است که بسیار سازگار با محیط زیست و ایمن است و به کارفرمایان امکان می‌دهد تا خطرات، هزینه‌های تخریب، بهبود ایمنی، سر و صدا، گرد و غبار و آلودگی‌های سمی سایت را به حداقل برسانند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از کتراک چیست؟

حالا نوبت به آشنایی با نکات ایمنی کار با کتراک می رسد. کتراک یک ماده شیمایی قوی به صورت پودر سفید است؛ پس هنگام استفاده چه به شکل پودر باشید یا به شکل دوغاب برای چشم خطرناک است و پس حتما در هنگام کار با کتراک از عینک ایمنی استفاده کنید.

اگر پودرکتراک در هوا پخش شد، حتما از محوطه دور شوید تا دچار تنگی نفس و سوزش چشم نشوید.

به دلیل شیمیایی بودن کتراک، هنگام مخلوط شدن با آب گاز سمی از خود خارج می کند که برای چشم بسیار مضر است و می‌تواند آسیب‌زا باشد؛ پس بهتر است قبل از استفاده از این محصول حتما نکات ایمنی مانند استفاده از عینک، ماسک و دستکش پلاستیکی را رعایت کنید.

استفاده از کتراک در سنگ‌های که پرشکاف هستند مناسب نیست.

به دلیل این‌که مایع تخریب کننده بتن از شکاف‌های ریز بتن یا سنگ حرکت می‌نماید و شکستگی‌های یک دستی ایجاد نمی‌کند، بهتر است از این مخلوط هنگامی استفاده شود که سنگ‌ها بدون درزه و شکاف باشند.

سخن آخر

در این مقاله نگاهی به یکی از بهترین مواد برای تخریب بتن و سنگ داشتم، قدرت تخریب کتراک و «نحوه استفاده از کتراک» را توضیح دادیم تا با این محصول فوق‌العاده و بسیار کاربردی آشنا شوید. اما فراموش نکنید که بهتر است هنگام استفاده از این محصول با یک مختصص مشورت کنید.

هم‌چنین می‌توانید برای انجام مشاوره در مورد انواع کتراک، با کارشناسان عمودگستر تماس بگیرید. شرکت عمود گستر به عنوان تولیدکننده تجهیزات و قالب‌های بتن، طیف گسترده‌ای از محصولات را تولید می‌کند که در بخش‌های مختلف انجام پروژه‌های عمرانی مورد نیاز است.

می‌توانید برای اطلاع از قیمت و خرید انواع تجهیزات عمرانی فلزی مانند قالب فلزی بتن، جک سقفی، داربست مثلثی و تجهیزات دیگر، با عمود گستر تماس بگیرید و از مشاوره پرسنل این مجموعه استفاده نمائید.

 

سوالات متداول

کتراک چیست؟

کتراک یک ماده تخریب‌کننده بدون صدا، غیر انفجاری و ایمن است که کاملاً با عوامل تخریب معمولی مانند مواد منفجره و مواد خطرناک متفاوت است؛ چراکه در هنگام تخریب، هیچ‌گونه انفجار، صدا، لرزش زمین، گاز، گرد و غبار یا آلودگی محیطی دیگر ایجاد نمی‌کند.

کتراک در چه مواردی استفاده می‌شود؟

کتراک ماده‌ای با قدرت انبساط شگفت‌انگیزpsi18000 است که در صورت مخلوط شدن با آب، درون سوراخ‌های از پیش حفر شده ریخته می‌شود و سپس با قدرت انبساط، بتن و سنگ‌ها را با به راحتی و بی‌صدا تخریب می‌کند. این ماده ایمن، استفاده آسان و مقرون به صرفه است.

سرعت کتراک چقدر است؟

پس از اضافه کردن مخلوط کتراک، ترک‌های کوچک می‌توانند پس 12 ساعت ظاهر شوند و بعد از مدت زمان 24، 36 یا 48 ساعت منجر به ترک‌های گسترده‌تر و بزرگتر می‌شود. در کل ایجاد انبساط و ترک کند است.

آیا کتراک سمی است؟

کتراک و مواد تخریب‌شده به وسیله کتراک سمی نیستند؛ هم‌چنین هیچ اثر قابل توجه یا خطرات حیاتی شناخته‌شده‌ای وجود ندارد.

آیا کتراک زیر آب کار می کند؟

نوع خاصی از کتراک که در لوله‌های پلاستیکی ریخته زیر آب ریخته می‌شود، می‌تواند بتن مسلح و سنگ زیر آب را بشکند. این ماده در مقایسه با ابزارها و تجهیزات ساخت و ساز سنتی مانند انفجار کنترل شده و جک چکش، ایمن تر و موثرتر عمل می‌کند.

چگونه باید کتراک را آماده کنید؟

یک کیسه کتراک را با آب مخلوط کنید و سپس خوب هم بزنید، ترجیحا با پد همزن تا یک دوغاب بدون گلوله به دست آورید. فقط از سطل‌ها یا ظروف باز برای مخلوط کردن استفاده کنید. فراموش نکنید که هرگونه آب و گرد و غبار که بیش از حد در سوراخ های که ایجاد کرده‌اید، پاک کنید.

چقدر کتراک نیاز است و تعداد سوراخ‌ها باید چند تا باشد؟

10 کیلو کتراک تقریباً 10 متر مربع را پوشش می‌دهد. برای گرفتن نتایج تخریب مطلوب، توصیه می‌شود از یک سوراخ با قطر 2/5 تا 3 سانتی متر استفاده کنید. بهتر است که قطر از این مقدار بیشتر نشود.

3.9/5 - (25 امتیاز)

3 دیدگاه در “کتراک چیست؟ نحوه استفاده از کتراک

  1. erfan گفت:

    من برای شکستن ساروج به کتراک احتیاج دارم کجا میشه تهیه کرد وقیمتش چنده

  2. Mohammad گفت:

    خیلی مواد جالب برای سنگ شکستن است و برای محیط‌زیست جالب‌تر ایول

  3. Mohammad گفت:

    خیلی مواد جالب برای سنگ شکستن است و برای محیط‌زیست جالب‌تر ایول خدایش خیلی جالب بود برای من

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.