مقالات

بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده

بتن پیش تنیده - عمود گستر

در این مقاله از سایت عمود گستر قصد داریم تا شما را با روش های تولید قطعات بتن پیش تنیده آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

روشهای دوگانه تولید قطعات بتن پیش تنیده :

1 -روش پیش ­کشیدگی   2- روش پس­ کشیدگی

1 – روش پیش­ کشیدگی :

در این روش کابل ها را قبل از انجام بتن ریزی، کشیده می شوند. سیم های کششی در یک طرف قالب مهار می شوند و انتهای دیگر سیم ها به کمک جک های هیدرولیکی تا ایجاد تنش لازم کشیده می شوند.

معمولاً برای مقابله با افت قابل انتظار ناشی از خزش، جمع­ شدگی و وادادگی، سیم ها حدود 10% بیشتر کشیده می شوند. پس از کشیدن سیم ها، قطعات جانبی قالب نصب می شوند و بتن ریزی در اطراف سیم های کشیده شده صورت می گیرد.

با کسب مقاومت و گرفتن بتن، به تدریج کابل های تنیده شده با بتن درگیر شده و هنگامی که بتن مقاومت لازم را کسب کرد، کابل ها آزاد می شوند و بدین ترتیب انتقال نیروها به بتن انجام می گیرد .برای ایجاد تنش در کابل ها نیروی قابل توجهی لازم است، بنابراین پیش­ کشیدگی اصولاً در بتن پیش­ ساخته مورد استفاده قرار می گیرد که در آن نیروها توسط بست های ثابتی که در دو انتهای بستر پیش­کشیدگی قرار دارد و یا توسط قالب های مخصوص و محکمی در کابل ها مهار می شوند.

بتن پیش تنیده - عمود گستر2 – روش پس­ کشیدگی :

در این روش برای تهیه بتن پیش تنیده ،  بتن به دور غلاف محتوی کابل های کشیده نشده ریخته می شود. در زمانی که بتن به مقاومت کافی رسید، کابل ها کشیده شده و توسط گیره های مخصوص قفل می شوند  تا از برگشت کابل ها به طول اولیه جلوگیری شده و نیروی فشاری ایجاد گردد.

کشش کابل ها می تواند از یک انتها یا از هر دو انتها صورت گیرد. در این سیستم تمام نیروی کابل ها مستقیماً به بتن منتقل می شوند و از آنجایی که هیچ تنشی به قالب اعمال نمی شود، استفاده از هر نوع قالب عادی ممکن می باشد.

                                                                  بیشتر بخوانید: « قالب فلزی بتن »

برای ایجاد غلاف کابل های کششی می توان از لوله های فولادی قابل انعطاف یا لوله های لاستیکی بادکنکی استفاده کرد. فضایی که توسط غلاف ها ایجاد می شود، امکان عبور کابل های کششی را قبل از بتن ریزی یا پس از بتن ریزی و سخت شدن کامل بتن فراهم می سازد. در هر دو حالت فضای باقیمانده باید با دوغاب پر شود تا بدین ترتیب از نفوذ رطوبت و ایجاد زنگ زدگی جلوگیری شده و به علاوه به توزیع تنش کمک شود.

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.