مقالات

مقاومت مشخصه بتن چیست؟

مقاومت مشخصه بتن چیست؟

مقاومت مشخصه بتن چیست و چگونه تعیین می‌شود؟ در این مقاله، با عمودگستر همراه باشید، ما به شما مطالب بسیار مهمی را خواهیم آموخت تا با آگاهی کامل در مورد سازه‌های خود اطلاعات لازم را کسب کنید. برای این‌که مفهوم مقاومت مشخصه بتن را بشناسید، در ابتدا لازم است تعریفی از حالت‌های بتن داشته باشیم.

مقاومت مشخصه بتن به چه معناست؟

بتن دارای دو حالت است، به صورت تازه و به صورت سخت شده.

مقاومت مشخصه بتن یک ویژگی مهم برای حالت بتن سخت شده است. به زبان ساده، مقاومت مشخصه بتن، به این معناست که بتن باید مقاومت بسیار بالایی در برابر شکستگی و ترک خوردن و تغییر شکل دادن داشته باشد و هم‌چنین بتواند وزن بالایی را تحمل کند.

مقاومت بتن چگونه بالا می‌رود؟

برای این‌که مقاومت بتن بالا برود، به بازه زمانی 28 روزه احتیاج دارد تا به عمل بیاید. بعد از 28 روز بتن به مقاومت 99 درصدی واقعی خود می‌رسد. هرچه زمان بیشتری بگذرد، سن بتن بالاتر برود، نسبت آب به سیمان کمتر باشد و مواد به خوبی متراکم شده باشند، مقاومت بتن هم بیشتر می‌شود.

مقاومت مشخصه بتن چقدر باید باشد؟

بتن‌ها با مقاومت‌های فشاری مختلف براساس سازه‌های متفاوت و طبق استانداردهای ریخته‌گری ساخته می‌شوند و در آزمایشگاه توسط بازرس کنترل کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرند. مقاومت فشاری بتن به طور معمول و در حالت استاندارد بین 15 تا 30 مگاپاسکال است.

اما در ساختمان‌هایی که تعداد طبقاتشان بالای 20 است و ارتفاع زیادی دارند، مقاومت مشخصه بتن باید تا 70 مگاپاسکال با سن 56 روز باشد. در سازه‌های لرزه‌بر ویژه، حداقل مقدار مقاومت مشخصه بتن باید بین 25 تا 35 مگاپاسکال باشد.

چگونه کیفیت بتن ارزیابی می‌شود؟

کیفیت بتن را بر اساس عوامل مختلفی ارزیابی می‌کنند که عبارت هستند از:

  • مقاومت مشخصه بتن که طبق استانداردها و آیین‌نامه‌های معتبر طراحی سازه تعیین شده است.
  • میزان ترکیب مواد به کار رفته در ساخت بتن
  • میزان رطوبت بتن
  • میزان تراکم بتن
  • ترکیبات شیمایی و ذرات سیمانی که در ترکیبات بتن به کار رفته است
  • شرایط به عمل آوردن بتن
  • شرایط آزمایش
  • استفاده از دستگاهی به نام UTM

فرمول مقاومت مشخصه بتن چیست؟

مقاومت مشخصه = (مقاومت متوسط نمونه‌ها) – ( 1.64) * (مقدار انحراف استاندارد مقاومت یک نمونه)

این معادله مقاومت مشخصه برگرفته از منحنی توزیع نرمال احتمال و رویکردی آماری است که توسط نمونه‌های متعدد ساخته شده در شرایط یکسان و با مشخصات یکسان تشکیل شده است.

مقاومت مشخصه بتن

سخن آخر

در این مقاله درباره حالت‌های مختلف آن، چگونگی بالارفتن مقاومت و ارزیابی کیفیت و فرمول مقاومت مشخصه بتن صحبت کردیم. آموختید یکی از اصلی‌ترین فاکتورها درکنترل کیفت بتن مقاومت مشخصه بتن است. یک بتن مناسب باید کارایی لازم، مقاومت کافی در برابر تحمل وزن و دوام بالایی را داشته باشد. بنابراین در ساخت‌ و‌ سازها برای تولید بتن ابتدا باید مشخص شود که چه مقدار بتن و برای چه سازه‌ای مورد نیاز است.

برای بتن‌ریزی به قالب بتن نیاز دارید. قالب‌های بتن انواع مختلفی دارند که قالب فلزی بتن یکی از بهترین آن‌هاست. عمودگستر انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز مانند قالب فلزی، سکوی بتن‌ریزی، جک سقفی و داربست مثلثی را تهیه کنید.

4.7/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.