مقالات

اجزای جک سقفی را بشناسید

اجزای-جک-سقفی-را-بشناسید

در اصطلاح عامیانه وقتی می‌خواهند بگویند «فلانی خانه‌ای دارد» می‌گویند «سقفی بالای سرش هست.» در فرهنگ عامه مردم و همچنین در بین مهندسین عمران و معماران اهمیت سقف در ساختمان بسیار واضح است. یکی از تجهیزات مهم برای بنا کردن سقف، جک سقفی است. ما در این مقاله عمودگستر می‌خواهیم اشاره‌ای مختصر به اجزای جک سقفی داشته باشیم.

کاربرد جک سقفی چیست؟

جک سقفی برای نگه‌داشتن سقف به‌صورت موقت به کار می‌رود و ناگفته پیداست که سقف در ابتدا از استحکام کمی برخوردار است و لذا این جک‌ها باید مشخصه‌های فنی استاندارد را داشته باشد.

جک سقفی از جهت اندازه، ضخامت و وزن جزئیات فراوانی دارد. در تمامی سقف‌ها به‌خصوص سقف‌های قالب بتنی وجود جک برای پایداری و ایجاد مقاومت بالا نیاز است.

جک‌های بتنی انواع مختلفی دارند که می‌توان به جک‌های سقفی فلزی، صلیب دار، جک سقفی بدون صلیب، جک سقفی U شکل عراقی، جک‌های شمعی و جک تلسکوپی اشاره کرد.  البته در این مقاله فقط به اجزای جک سقفی می‌پردازیم و درباره انواع آن در همین سایت می‌توانید اطلاعات کاملی کسب نمایید.

 اجزای جک سقفی را بشناسید

جک سقفی برای بنا کردن سقف و ایجاد استحکام اولیه به کار می‌رود. این نوع جک لوله بلندی است که برای تنظیم ارتفاع از نر و مادگی و همچنین رزوه تشکیل شده است. اجزای جک سقفی عبارت هستند از:

1.     رزوه

برای تنظیم ارتفاع از رزوه استفاده می‌شود و همچنین استحکام لوله‌هایی که داخل هم رفته‌اند و توسط گوه و پیچ و مهره‌ها بسته شده است.

2.     مادگی

لوله‌ای با قطر6 سانتی‌متر و ضخامت 2 میلی‌متر که قسمت پایینی جک را تشکیل می‌دهد. این لوله باید از استحکام و کیفیت خوبی برخوردار باشد تا بتواند وزن وارد شده را تحمل نماید و از طرف دیگر لوله‌ای که داخل این لوله قرار می‌گیرد؛ باعث فشار مضاعف می‌گردد که کیفیت آن می‌تواند ضمانتی برای اجرای درست سقف‌بندی باشد.

3.     نری

قسمت نری، لوله بالایی جک است که دارای سوراخ‌هایی است و این سوراخ به‌صورت معمول به فاصله 10 سانتی‌متر از همدیگر تعبیه شده است که برای تنظیم ارتفاع به کار می‌رود. این لوله توسط پیچ و مهره روی لوله پایین که همان مادگی است، محکم می‌شود و اطمینان کامل توسط گوه و رزوه‌ی روی آن تأمین می‌گردد.

اجزای جک سقفی

اجزای سر جک قابل رگلاژ

سر جک ساختمانی نیز که یکی از اجزای جک محسوب می‌شود از سه جز تشکیل شده است. این اجزا عبارت هستند از:

1.     بولت

به‌صورت کلی بولت­ها که حالت میلگرد پیچ هستند به طول‌های مختلفی ساخته می بولت سایز 32 معمولاً برای سر جک قابل رگلاژ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2.     ورق

ورق 5 میلی‌متری برای این قسمت از جک استاندارد است و ساختار این ورق به‌صورت U شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.     مهره کلنگی

مهره کلنگی از چدن نشکن که به داکتیل نیز معروف است، ساخته می‌شود.

برای انتخاب جک سقفی ایده‌آلتان این نکات را به خاطر بسپارید

حالا که با اجزای جک سقفی آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که بدانید برای انتخاب یک جک سقفی مناسب باید چه نکات و اطلاعاتی را مد نظر قرار دهید. در ادامه برخی از این نکات پیش رویتان قرار می‌گیرد.

وزن قابل تحمل برای جک سقفی

با توجه به جزئیاتی که از اجزای جک سقفی نام بردیم، معلوم می‌شود که اگر وزن محاسبه شده بیش از توان جک باشد، جک عملکرد درستی نخواهد داشت و یا موجب خرابی سقف می‌گردد. لذا مشتری در این‌گونه مواقع محدوده وزن را ارائه می‌نماید و تولیدکننده با توجه به آن، ضخامت و ابعاد جک را محاسبه و تولید می‌کند.

ضخامت و قطر جک ساختمانی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. لذا هر چقدر جک ساختمانی ضخامت کمتری داشته باشد، وزن کمتری نیز تحمل خواهد کرد و عدم دقت به این نکته می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند.

جک سقفی

شمع ضریب اطمینان

جک‌های ساختمانی با توجه به نوع سقف و نقشه به‌صورت های مختلف به کار می‌رود. درصورتی‌که جک به‌صورت شاغول مورد استفاده قرار گیرد. شمع‌هایی در بالای سازه نصب می‌شود که فشارهای جانبی را تحمل می‌کند. این شمع‌ها که در بالای سازه مورد استفاده قرار گرفته، شمع ضریب اطمینان است.

 ارتفاع جک سقفی

جک سقفی در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود که از 5/3 متر آغاز می‌گردد و تا 6 متر به مقیاس نیم متر اضافه می‌گردد. مثلاً در اندازه‌های 5/3 متر 4 و 5/4 و به همین ترتیب تا 6 متر ساخته می‌شود.

سخن آخر  اجزای جک سقفی را بشناسید

جک سقفی یکی از اجزای بسیار مهم در صنعت ساختمان‌سازی است. وقتی «اجزای جک سقفی» را دقیق بشناسیم می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. با توجه به کاربرد و میزان وزنی که باید جک تحمل کند سفارش آن را داده و خرید را انجام می‌دهیم. در این صورت جک دارای ضخامت و قطر مناسب با توجه به نوع سقف ساختمان ما خواهد بود.

مشاوران مجموعه عمودگستر در نحوه انتخاب جک و هم‌چنین اجرای این نوع جک‌های ساختمانی می‌توانند، به شما راهکارها معرفی نمایند. علاوه بر انواع جک‌های سقفی، برای تهیه انواع تجهیزات فلزی ساخت و ساز مانند قالب فلزی بتن، داربست مثلثی، سکوی بتن‌ریزی، قالب کنج و انواع تجهیزات دیگر می‌توانید عمودگستر را انتخاب نمائید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.