مقالات

کیفیت قالب فلزی بتن – بخش اول

قالب فلزی بتن

کیفیت قالب فلزی بتن

کیفیت قالب فلزی نقش مهمی در اجرای سازه های بتنی داشته و قسمت عمده‌ای از مخارج ساخت و اجرای اسكلت‌های بتنی و اجزای بتنی ساختمان را به خود اختصاص می دهد. هزينه مصالح، ساخت و اجرای قالب فلزی بتنی بستگی به شكل قالب و دشواری ساخت آن و نوع مصالح مصرفی دارد. در پاره‌ای ازموارد ممكن است قالب‌بندی تا بيش از 50 درصد هزينه يك عضو بتنی را به خود اختصاص دهد.

قالب فلزی بتن

انواع قالب فلزی

کیفیت قالب فلزی بتن، نه تنها بايد دارای فرم مورد مناسب بوده بلکه از نظر اقتصادی قابل قبول باشد، بايد استحكام و ايمني كافی داشته باشد. طرح قالبهای بتنی باید استحكام كافی برای نگهداری بتن داشته و در اثر فشارهای وارده مقاوم باشد و در موقع بتن‌ريزی، از فرم اصلی خارج نشود و به اصطلاح دفرمه نشود.

اين مسئله، جز در مواردی كه از قالبهای پيش‌ساخته با مشخصات معين استفاده شود، در رابطه با طرح قالبهای ديوار، ستون و يا تاوه‌ها كه از صفحات و يا تخته‌های چوبی ساخته می شوند.

پس از طرح و محاسبه بارهاي وارده، هر يك از قسمتهای اصلی قالب را ممكن است به عنوان يك تير تحليل نموده و حداكثر برش و خمشی كه ممكن است وجود داشته و پيش آيد محاسبه نمود.

سپس با محاسبه بارهاي كششی و فشارهای وارد بر قطعات تقويتی عمودی و تيرهای نگه‌دارنده خارجی اندازه‌های لازم آنها را محاسبه می نمايند.

برای آنكه يك قالب از نظر اقتصادی با صرفه بوده و هزينه‌های مصرفی برای ساخت آن به حداقل برسد بايد به نكات زير توجه نمود:

 

  1. مخارج تهيه مصالح و ساخت قالب متناسب با نيازهای مورد مصرف آن باشد.
  2. کیفیت قالب فلزی بتن و مواد به کار رفته رابطه مستقیمی دارند. مصالح باید با دقت كافی انتخاب و تهيه شود چرا که هرچقدر تعداد دفعات استفاده بیشتر باشید از کیفیت قالب فلزی بتن نیز باید بالاتر باشد
  3. انتخاب روش ساخت و مصالح مناسب و در صورت لزوم پوشش مناسب سطوح داخلی قالب، به نحوی كه امكان دستيابی به نتايج مورد نظر مستقيماً ميسر باشد.
  4. ترميم بتن و يا تغيير و اصلاح فرم مورد نظر طرح شده قبلی پس از گرفتن بتن و باز كردن قالبها هم بسيار دشوار و حتی در صورتی كه امكان داشته باشد، به مراتب از پيش‌بيني هاي لازم اوليه گرانتر تمام می شود.
  5.  روش مناسب و وسايل كافی براي حمل، بلند كردن و سوار نمودن قالبها در محل كار انتخاب و پيش‌بينی شده باشد.
  6. انواع مصالحی كه ممكن است به كار برده شوند بر کیفیت قالب فلزی بتن تاثیرگذار است، نظير قالب فلزی بتن و يا چوبي بايد مورد توجه و بررسي قرار گيرند و هر كدام كه برحسب مورد مناسب‌تر تشخيص داده شد انتخاب شود.
  7. قالبهاي چوبی معمولاً سبك‌تر و لذا امكان ساخت قطعات بزرگتر و استفاده از آنها بيشتر از قالبهاي فلزي نظيرشان است. در عوض (کیفیت قالب فلزی بتن) در مقایسه با قالب چوبی به نحوی است که آن را میتوان به دفعات بيشتری پ مصرف نمود و قابلیت برگشت پذیری به چرخه بازیافت را نسبت به قالبهای چوبی دارند.

بیشتر بخوانید: « همه چیز درباره قالب بندی و انواع مختلف آن »

 

   ساخت و مونتاژ و کیفیت قالب فلزی بتن :

در ساختن قالب و مونتاژ آن و هنگام بتن ریزی نكات زير را بايد رعايت كرد:

  1.   صفحات و اندازه قالبها بايد به اندازه كافی به هم چسبيده و متصل شوند تا از خارج شدن شيره بتن و ايجاد نمای ناموزون در سطح بتن، جلوگيری گردد.
  2. قبل از بتن‌ريزی قالبها را بايد در كليه جهات عمودی و افقی، كنترل نمود و از استحكام پشت‌بندها، دستكها و تيرهای نگهدارنده قالب مطمئن شد.
  3.  در هنگام بتن‌ريزی برای حفظ بیشتر  (کیفیت قالب فلزی بتنقالب‌ها را بايد پيوسته كنترل كرد و در صورت لزوم آنها را تنظيم و يا تقويت كرد.
  4.  قبل از بتن‌ريزی كليه قسمتهای داخلی قالب را بايد كنترل نمود و آن را از هر گونه اشياء اضافی، نظير خرده‌های چوب پاک كرد.
  5. اگر ارتفاع بتن‌ريزی بيش از 2 متر باشد بايد از وسایلی که آیین نامه پیشنهاد داده، استفاده كرد تا از جدا شدن دانه‌های شن و ماسه و شیره بتن از هم جلوگيري شود.
  6. در موقع ويبره كردن بتن بايد انتهاي ويبراتور تا حد پايين بتن پايين برد و حتي بتن ريخته شده قبلی را تا حداكثر 20 سانتيمتر ويبره كرد.
  7. بايد توجه داشت كه ويبره كردن بتن ريخته شده قبلی، بخصوص اگر بتن نسبتاً سخت شده باشد، ممكن است باعث  گسستگی در قالب ها، به خصوص در مورد ديوارها و بتنها شود.
کیفیت قالب فلزی بتن

یک نمونه ویبراتور

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.